Hoe je wél zichtbaar blijft in Google met behulp van AI Overviews
Home » Hoe je wél zichtbaar blijft in Google met behulp van AI Overviews
Misschien heb je het al gemerkt: de zoekresultaten in Google zien er anders uit dan een jaar geleden. Bovenaan zie je vaak al een automatisch gegenereerd antwoord van Google, nog vóór de normale resultaten. Dit heet een AI Overview. Goed voor de zoeker, minder goed voor bedrijven die online gevonden willen worden. Wat kun je doen om toch zichtbaar te blijven?
Wat zijn AI Overviews?
AI Overviews zijn automatische samenvattingen die Google bovenaan zet bij sommige zoekopdrachten. Ze beantwoorden de vraag van de gebruiker in één keer. Vaak gebruikt Google daarvoor informatie van andere websites. En ja: dat kan ook jouw content zijn. Maar dan moet je wel goed zichtbaar zijn én precies het juiste antwoord geven.
Onderzoek laat zien dat 75% van de links in AI Overviews afkomstig is van websites die al in de top 12 van de organische zoekresultaten staan. Dat betekent dat je content al goed gevonden moet worden, anders is de kans klein dat Google jouw site meeneemt in de samenvatting.
Nog een uitdaging: op mobiele apparaten nemen AI Overviews en featured snippets samen meer dan 75% van de schermruimte in. Daardoor blijft er weinig plek over voor de gewone zoekresultaten. Het gevolg? Minder zichtbaarheid, minder klikken en mogelijk minder conversies.
“Sta je niet bij de eerste 12 zoekresultaten? Grote kans dat je helemaal niet wordt meegenomen in de AI overviews.”
Waarom jouw pagina (nog) niet gekozen wordt
Het is niet genoeg om in de top 10 van Google te staan. Google kijkt ook naar hoe goed jouw tekst past bij de vraag van de zoeker. Daarbij let Google niet alleen op woorden, maar ook op de inhoud: geef je écht een goed antwoord? Sluit het logisch aan op wat iemand zoekt? Dan is de kans groter dat jouw site wordt gekozen voor zo’n AI Overview.
Onderzoek met technieken als ‘cosine similarity’ laat zien dat content die inhoudelijk sterk lijkt op de AI Overview, vaker wordt gekozen. Oftewel: hoe beter jouw content aansluit op de vraag achter de zoekopdracht, hoe groter je kans om bovenaan te komen
Zo speel je hier slim op in
Denk niet: “we worden weggeconcurreerd door Google.” Denk: “hoe zorg ik dat Google mij gebruikt voor die samenvatting?” Begin bij de vraag achter de zoekopdracht: wat wil iemand écht weten? Geef duidelijke, volledige en praktische antwoorden. Voeg voorbeelden toe, geef tips en houd het helder. Laat zien dat jij verstand van zaken hebt.
Bekijk welke zoekwoorden AI Overviews genereren in jouw vakgebied. Bestudeer de inhoud van deze overzichten. Mis je iets? Dan is dat een kans om jouw content aan te vullen of te verbeteren. Gebruik hiervoor de extensie ‘KeyWord Surfer‘

Focus op je sterkste pagina’s
Heb je al pagina’s die goed scoren in Google? Begin daar. Pas de tekst aan zodat het nóg beter aansluit bij de zoekvraag. Kijk ook of er AI Overviews zijn bij de zoektermen waar jij op scoort. Zie je dat jouw antwoord ontbreekt of dat er een zwak antwoord staat? Dan heb je een kans om die plek over te nemen.
Werk daarbij aan inhoud die het volledige antwoord geeft: helder, praktisch en relevant voor jouw doelgroep. Denk minder aan losse zoekwoorden en meer aan de totale vraag waar iemand mee zit.

Waarom dit je concurrentievoordeel is
Wordt jouw content gekozen voor een AI Overview? Dan sta je direct bovenaan in Google. Je bouwt autoriteit op én vertrouwen. Veel concurrenten zijn hier nog niet mee bezig, zeker in sectoren als transport, agrarisch en techniek. Dat geeft jou de kans om een voorsprong te pakken.
Google laat met een AI Overview zien dat jouw website het beste antwoord biedt. Dat straalt vertrouwen uit naar je doelgroep en versterkt je merkpositionering.


Blijf niet achter: zet AI Overviews naar je hand
Nu de spelregels veranderd zijn hoeft dit voor jou geen nadeel te zijn. Door beter in te spelen op de vraag van je doelgroep, en slimmer om te gaan met je content, kun je zelfs profiteren van deze verandering. Wacht niet af. Optimaliseer je content en word één van de bedrijven die Google kiest.
Wil je weten welke kansen er voor jouw bedrijf liggen in de zoekresultaten? We denken graag met je mee.
Gerelateerde artikelen
Geschreven door

Hallo daar! Leuk dat je mijn artikel hebt gelezen. Als je deze tekst leest, is de kans groot dat je via een zoekmachine bij mijn artikel terecht bent gekomen - dat is precies waar ik goed in ben! Mijn artikelen zullen vooral gericht zijn op mijn expertise; zoekmachine optimalisatie (betaalt & onbetaald) en social advertising. Hulp nodig? Je weet me te vinden!