Hoe schrijf je een goede meta omschrijving?

3 minuten leestijd

Je eigen website aan het vullen en online gevonden willen worden? Een goede meta omschrijving zal je hierbij helpen. Maar wat is een meta omschrijving eigenlijk? En waarom is het zo belangrijk? In deze blog lees je alles over hoe je met een goede meta omschrijving meer gebruikers naar je website zal krijgen. 

Wat is een meta omschrijving?

Laten we beginnen met de basis: een meta omschrijving is een korte samenvatting van de inhoud van een webpagina. Deze samenvatting verschijnt in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google en Bing. Het doel is om mensen te helpen beslissen of ze op jouw link willen klikken. Andere termen die vaak voor meta omschrijving worden gebruikt, zijn ‘meta description’ en ‘meta tag’.

“Maak het een onderdeel van je SEO strategie”

Lengte van een meta omschrijving

Volgens de richtlijnen van Google is de ideale lengte voor een meta omschrijving tussen de 150 en 160 tekens. Dit zorgt ervoor dat je boodschap volledig wordt weergegeven in de zoekresultaten. Heb je ergens gelezen dat het 230 tekens mogen zijn? Dat klopt, dat was vroeger zo (2020). Tegenwoordig geven zoekmachines de voorkeur aan korte omschrijvingen vanwege de mobiele gebruiker. 

Waarom is een meta-omschrijving nodig?

1. Verbeterde Click-Through Rate (CTR)

Een goed geschreven meta omschrijving kan de click-through rate (CTR) van je pagina verhogen. Dit betekent dat meer mensen op jouw link klikken in de zoekresultaten. En hoe meer mensen op je link klikken, hoe meer bezoekers. 

2. Eerste indruk is belangrijk

Net als bij een sollicitatie of een date, is de eerste indruk belangrijk. Dit geldt ook voor een meta omschrijving. Een aantrekkelijke en relevante meta omschrijving kan gebruikers overtuigen om jouw site te kiezen in plaats van die van een concurrent.

Hoe schrijf je een goede meta omschrijving?

1. Houd het kort en helder

Zorg ervoor dat de omschrijving de kern van je pagina weergeeft. Waarbij de bezoeker denkt, “hier vind ik het antwoord op mijn vraag”. 

2. Gebruik actieve woorden

Wil je dat bezoekers actie ondernemen? Schrijf dan met woorden die aanzetten tot actie. Woorden zoals ‘ontdek’, ‘leer’, ‘verken’ en ‘shop’ zijn goede keuzes.

3. Voeg een Call-to-Action toe

Een call-to-action zoals ‘Lees meer’, ‘Ontdek nu’, of ‘Bekijk’ zal gebruikers motiveren om op jouw link te klikken.

4. Gebruik relevante zoekwoorden

Plaats relevante zoekwoorden in je meta omschrijving. Dit helpt niet alleen gebruikers, maar ook zoekmachines om te begrijpen waar je pagina over gaat.

5. Benadruk voordelen voor de bezoeker

Laat duidelijk zien welke voordelen bezoekers hebben bij het bezoeken van jouw pagina. Een handige manier om dit te doen is door gebruik te maken van een check icoon (✓) om de voordelen op te sommen. Dit maakt de omschrijving visueel aantrekkelijker en makkelijker te lezen.

Zo doe je dat

Kort en helder
Actieve woorden
Voeg CTA toe
Gebruik relevante zoekwoorden
Benadruk de voordelen

Meta tag voorbeelden van onze klanten

“Leer veilig rijden met Dinkla Verkeersopleidingen. ✓ Professionele instructeurs ✓ Flexibele lesuren. Schrijf je vandaag nog in!”

“Specialist in carrosseriebouw en transportoplossingen. ✓ Maatwerk ✓ Kwaliteit ✓ Sinds 1932. Ontdek onze diensten!” 

“Wij verhuizen jouw spullen zorgeloos. ✓ Complete inpakservice ✓ Ervaren team ✓ Persoonlijke service. Vraag een offerte aan!”

Meta omschrijving en Meta titel

De meta omschrijving moet goed samengaan met de meta titel van je pagina. De meta titel is de titel van je webpagina zoals die verschijnt in de zoekresultaten. Samen vormen ze een krachtige combinatie die gebruikers aantrekt. Laat in je meta omschrijving ook altijd de (H1)titel van de pagina terugkomen. Deze moet aansluiten op je slug (stukje achter de /) en verwerkt zijn in je meta titel.

Meta omschrijving als onderdeel van je SEO strategie

Hoewel een goede meta omschrijving belangrijk is, is het slechts één van de vele factoren die zoekmachines gebruiken om je pagina te rangschikken. Andere factoren zijn onder andere de kwaliteit van je content, backlinks, laadsnelheid van de pagina en mobiele vriendelijkheid.

Een effectieve meta omschrijving is dus een belangrijk onderdeel van je SEO-strategie, maar zorg ervoor dat je ook de andere aspecten van SEO optimaliseert om de beste resultaten te behalen. Met deze tips ben je goed op weg om meta omschrijvingen te schrijven die niet alleen zoekmachinevriendelijk zijn, maar ook je CTR kunnen verhogen en meer bezoekers naar je website trekken. Veel succes!

Geschreven door

Jorien Lugtmeyer

Hallo daar! Leuk dat je mijn artikel hebt gelezen. Als je deze tekst leest, is de kans groot dat je via een zoekmachine bij mijn artikel terecht bent gekomen - dat is precies waar ik goed in ben! Mijn artikelen zullen vooral gericht zijn op mijn expertise; zoekmachine optimalisatie (betaalt & onbetaald) en social advertising. Hulp nodig? Je weet me te vinden!

Online marketeer