Lokale SEO tips: checklist om lokaal goed vindbaar te zijn

5 minuten leestijd

Lokale SEO is belangrijker dan ooit. Waarom? Zoekmachines zoals Google gebruiken steeds vaker je locatiegegevens om de best mogelijke zoekresultaten te tonen. Bijna de helft van de zoekopdrachten die mensen uitvoeren hebben een lokale zoekintentie. Denk maar eens na hoe vaak je zelf je plaatsnaam of buurt gebruikt in je zoekopdracht. Voor jou als ondernemer met fysieke locaties is dit dus een enorme kans. Wij geven lokale SEO tips over hoe jij jouw lokale vindbaarheid in orde maakt.

Lokale SEO tips: wat houdt het in?

De naam zegt het eigenlijk al, lokale SEO gaat over het lokaal goed vindbaar zijn in zoekmachines. Je richt je specifiek op het verbeteren van de vindbaarheid in de buurt. Google gebruikt jouw locatie namelijk om een zo’n relevant mogelijk zoekresultaat te tonen.

 

Stel je hebt een bedrijf in Sneek en je verkoopt bedrijfskleding. Iemand rondom Sneek is op zoek naar een partij die bedrijfskleding kan leveren. Hij zal zoeken naar “bedrijfskleding leverancier in Sneek”, jij hebt je lokale SEO goed ingericht en komt in de zoekresultaten van deze potentiële klant als eerste naar voren. Grote kans dat deze potentiële klant met jou in zee gaat.

Local 3-pack

Binnen lokale SEO spreken we over de local 3-pack. Stel jij zoekt naar bedrijven in de buurt dan krijg je de drie resultaten (bedrijven) te zien die dichtbij je in de buurt zijn. De local 3-pack genoemd. Deze resultaten worden getoond in Google Maps en Google Search. Ze staan boven de organische zoekresultaten en bieden daarmee kansen om je zichtbaarheid voor lokale zoekopdrachten te verbeteren!

Lokale SEO tips om te optimaliseren

Er zijn enkele manieren om online jouw lokale vindbaarheid te optimaliseren:

  • Google My Business-profiel aanmaken
  • Lokale organische zoekresultaten

Als je aan de slag gaat met deze optimalisaties word jij gegarandeerd beter lokaal vindbaar in de Google. Let’s go!

Optimaliseren van je Google My Business

Start met het optimaliseren van je Google bedrijfsprofiel. Heb je nog geen bedrijfsprofiel? Zorg ervoor dat je er dan snel een Google My Business aanmaakt. Je dient het profiel wel te verifiëren, Google wil zeker weten dat jouw bedrijf zich op die locatie bevindt.

local seo 1

 

1. Vul alle bedrijfsgegevens in

Vul je profiel zo compleet mogelijk in. Het begint bij de basis, deze moet goed zijn. Kijk naar openingstijden, contactgegevens, omschrijving van je bedrijf en kies een bedrijfscategorie die relevant is voor jouw bedrijf. Afhankelijk van de categorie krijgt je bedrijfsprofiel ook extra functies. Let er dus op dat dit goed staat.

 

2. Vergeet je servicegebieden niet

Door in het bedrijfsprofiel aan te geven in welke servicegebieden jij opereert, kan Google nagaan waar jouw bedrijf actief is en dit meenemen in de zoekresultaten.

 

3. Plaats kwalitatieve afbeeldingen

Zorg ervoor dat je afbeeldingen plaatst die een indruk geven van jouw bedrijf. Plaats foto’s van de sfeer binnen het bedrijf, de buitenkant van het pand (dit zorgt voor herkenbaarheid) en foto’s van je diensten en/of producten.

 

4. Vermeld openingstijden

Niemand wil voor een dichte deur staan. Zorg ervoor dat de openingstijden kloppen en wanneer er iets wijzigt, pas het direct aan.

Tip: Ben je bijvoorbeeld dicht met Koningsdag? Geef dit dan ook aan in het account.

 

5. Reviews verzamelen

Zorg ervoor dat je reviews verzamelt. Positieve reviews zorgen voor een hogere positie in de local 3-pack. Review geplaatst? Reageer op reviews die klanten achterlaten. Bedank ze voor de review. Indien de review minder positief is, laat dan door te reageren aan andere bezoekers zien dat je de review serieus neemt.

Tip: maak je gebruik van e-mailmarketing? Vraag je klanten na afname van de dienst of aankoop dan een review achter te laten.

 

local SEO google posts

 

6.  Deel berichten en producten via Google posts

Via Google posts kun je aanbiedingen, berichten en andere updates delen die worden getoond in je bedrijfsprofiel. Zo laat je direct aan potentiële klanten zien waar jij je mee bezighoudt.

 

7. Voeg een UTM-tag toe aan je websitelink

We maken het iets technischer. Wil jij exact weten wie vanuit jouw bedrijfsprofiel naar de website gaat? Zorg er dan voor dat je een UTM-tag toevoegt aan je websitelink. Zo kun je in Analytics direct de data over je bezoekers terugvinden en het gedrag wat ze daarna vertonen.

 

Richt je website in voor lokale zoekopdrachten

Naast het juist inrichten van je bedrijfsprofiel is het ook belangrijk om je website in te richten voor lokale zoekopdrachten. Zorg er daarom voor dat je lokale landingspagina’s schrijft om je bedrijf lokaal onder de aandacht te brengen. Hoe ga je te werk? Start met een zoekwoordenonderzoek en kijken wat het zoekgedrag van jouw doelgroep is. Bijvoorbeeld: bedrijfskleding + locatie. Schrijf vervolgens landingspagina’s voor deze specifieke locaties en maak gebruik van de gekozen zoekwoorden. Lees hier hoe je een SEO landingspagina schrijft. 

Bijvoorbeeld:

  • 
/bedrijfskleding-sneek
  • /bedrijfskleding-leeuwarden
  • 
/bedrijfskleding-heerenveen

De regel blijft wel: schrijf voor de bezoeker. Zorg er dus voor dat je Google voorziet van alle informatie over jouw specifieke locatie of servicegebied. Benoem lokale details en link naar relevante onderwerpen.

Lokale SEO tips: direct van start voor een betere lokale vindbaarheid

Nu je bovenstaande tips hebt gelezen kun je direct aan de slag om jouw lokale vindbaarheid te verbeteren. Heb je hulp nodig om bedrijf “local proof” te maken? Laat ons je helpen. Onze specialisten staan voor je klaar om stappen te zetten naar jouw lokale vindbaarheid!

 

P.s. per 1 juli 2023 verdwijnt de ‘oude’ Google Universal Analytics. Vergeet niet om nu alvast over te stappen naar Google Analytics 4. Lees hier hoe je overstapt naar Google Analytics 4. 

Lees meer van onze artikelen

Ontdek de Wecademy