Neuromarketing: de perfecte prijsstrategie toepassen
Home » Neuromarketing: de perfecte prijsstrategie toepassen
Wij zijn helemaal into the neuromarketing. Lees de serie neuromarketingblogs en kom meer te weten over de verschillende neuromarketingtechnieken, hoe je neuromarketing toepast op jouw website en hoe je de perfecte prijsstrategie toepast.
Een goede prijsstrategie hanteren, het klinkt zo simpel! Even een rekensommetje toepassen, beetje afronden en klaar. Toch loont het om die prijzen nog eens goed onder de loep te nemen. Door een paar kleine aanpassingen zou je de consument zomaar de goede richting op kunnen krijgen. Tijd voor een stukje prijspsychologie!
Euroteken vergeten?
Is het je weleens opgevallen dat sommige websites geen €-teken voor de prijs zetten? Je ziet het steeds vaker bij webwinkels en horecazaken. Maar waarom doen ze dit? Ons brein linkt het €-teken aan betalen en betalen vinden we niet leuk. Door het €-teken weg te laten ervaren we minder pijn van het betalen. Daarnaast is de kans op meer aankopen groter wanneer het €-teken wordt weggelaten. Een kleine aanpassing kan dus zomaar het verschil maken!
Iets geven én nog meer terugkrijgen
We houden ervan om iets te krijgen. Denk aan een kortingscode die geldig is tot een bepaalde datum. Het zou toch zonde zijn om deze niet te gebruiken? Dit is hoe ons brein werkt. Ook al is de korting maar klein, het doet nog meer pijn om deze niet te gebruiken. Dit wordt vooral op websites gebruikt.
Het geheim van de 9
Ken jij het geheim van de 9? Wij verklappen het voor je! Het is niet voor niets dat 70% van de supermarktprijzen eindigt op een 9. Omdat we van links naar rechts lezen werkt deze strategie wel degelijk. Zo oogt een product lager, terwijl dit soms maar 1 cent scheelt. Dat is de reden waarom we geen 2,00 maar 1,99 voor een fles frisdrank betalen.
2 of 3 opties?
Zorgen dat niet altijd de goedkoopste optie maar ook eens voor een duurdere optie wordt gekozen? Dat kan! Door een derde optie toe te voegen kan het koopgedrag worden gestuurd. Wanneer de derde optie tussen de goedkope en dure prijs ligt, maar dichterbij de dure optie ligt is de kans groot dat er meer voor de dure optie wordt gekozen. Wel is het belangrijk dat de eigenschappen van de derde optie (middelste prijs) minder aantrekkelijk zijn dan de dure optie. Het resultaat? Meer mensen zullen voor de dure optie kiezen wanneer dit goed wordt toegepast!
Waarom gratis?
We hoeven het woord gratis maar te horen en ons brein slaat om hol. Het heeft een aantrekkingskracht op het brein. Dit is de reden waarom 2 + 1 gratis beter werkt dan 30% korting.
Prijzen in het rood
Bij rood denken we aan ‘stop’ of ‘fout’. Waarom staan prijzen dan vaak wel in het rood weergegeven? Wanneer het om een prijs gaat wordt rood gezien als voordelig. Daarnaast valt de rode kleur op tussen andere prijzen waardoor dit de aandacht trekt. Lees hier wat kleur nog meer met ons doet.
Werkt deze prijsstrategie ook voor jou?
Dat zou heel goed kunnen, maar welke prijsstrategie je moet hanteren hangt van een heleboel factoren af. Benieuwd welke prijsstrategie jij in kunt zetten? Neem dan contact met ons op!