Ontdek server-side tagging: Nieuwe methode voor dataverwerking

3 minuten leestijd

Bent je al bekend met server-side tagging? Dit is een nieuwe manier van gegevensverzameling, zoals bezoekersaantallen en aankopen op je website. We raden aan om server side tagging zo snel mogelijk in te regelen. Waarom? Omdat het invloed heeft op belangrijke gegevens en hoe deze worden opgeslagen. Die gegevens wil je behouden, toch? Precies! Daarom vertellen we je graag meer over deze belangrijke update. Lees je mee?

Wat is server-side tagging?

Voorheen werden de gegevens van je website, zoals de cookievoorkeuren en de gegevens van je bezoekers, direct naar de browser en andere platforms verzonden. Platforms zoals Facebook of Google Ads gingen vervolgens direct aan de haal met je gegevens. Met server-side tagging verzamel je data op een aparte server. Deze server heb je als website-eigenaar zelf in beheer, of jouw webpartij beheert deze voor jou. Dit gebeurt op een subdomein; een belangrijk kruispunt tussen je website en de platforms waar je gegevens verzamelt. Volg je me nog? In de afbeelding hieronder zie je precies hoe dit proces werkt.

Server side tagging
Uitleg server-side tagging

Waarom is deze aanpassing belangrijk voor jouw website?

Simpelweg omdat de oude manier, cliënt-side tag management, niet meer alle data verzamelt en hierdoor de inzichten in het gedrag van je bezoekers niet langer kloppen. Dit komt door de privacyregels die zijn aangescherpt. En daar is op zich niks mis mee, behalve dan dat het ons marketeers soms in de weg zit.

Dit is hoe het zit: Als het gebruik van cookies beperkt wordt, mag data niet meer via een extern platform verzameld worden. Als website-eigenaar of marketeer moet je dan extra functionaliteiten aanbieden waarmee bezoekers cookies kunnen weigeren. Juist ja, nog minder data om je druk over te maken! Maar wacht eens even, willen we dat eigenlijk wel?

Beperkte verzameling van je data

Nog even over die extra functionaliteiten voor cookies: Weigeren je bezoekers je cookies straks? Dan wordt er van deze gebruiker geen of beperkte data verzameld. Zelfs Google ontkomt niet aan de eisen van privacyregels. Onlangs hebben ze een belangrijke wijziging doorgevoerd: adverteerders moeten nu expliciete toestemming krijgen voor het verzamelen van data voor gepersonaliseerde advertenties en remarketingcampagnes. We hebben hierover al een interessant artikel geschreven. Zeker de moeite waard om ook te lezen!

Lees ook: Consent mode V2: het nieuwe standaard voor privacy compliance in Google Ads.

Wat is het verschil tussen server-side en client-side tagging?

Met de oude manier van gegevens verzamelen was het gebruikelijk om een stukje code van een advertentieplatform in te laden op jouw website. Bij server-side tagging verzamel je deze op een subdomein, een tussenstap in het proces. Met de nieuwe privacyregels hebben website-bezoekers dus de mogelijkheid om het delen van hun gegevens te beperken, waardoor jij gegevens verliest.

Met de nieuwe methode omzeil je de beperking van browsers en adblockers, programma’s die dataverzameling voor marketing blokkeren op websites. Zo voorkom je gegevensverlies en ongewenste gegevensoverdracht, terwijl je gegevens veilig worden opgeslagen op een uniek subdomein van je server. Superhandig!

De voordelen van server-side tagging:

Er zijn nog een aantal voordelen waarom jij server-side tagging moet instellen. De belangrijkste staan hieronder in een rijtje:

1. Bespaar op je advertentiekosten

Doordat je data volledig is, zal je advertentiebudget beter besteed worden. Dit komt doordat je een nauwkeuriger inzicht hebt in het gedrag en de voorkeuren van je doelgroep, waardoor je gerichtere advertenties kunt plaatsen die beter passen bij je publiek.

2. Een snellere website

Met een eigen subdomein optimaliseer je de laadtijd van je website. Simpelweg omdat je de code van je website schoon houdt, en data verzameld op een aparte server.

3. Data beter beveiligd

Een andere naam voor server-side tagging is first-party cookieverzameling. Je data is beter beveiligd omdat data niet op platformen van derden wordt opgeslagen. Hierdoor heb je ook meer controle over de data die je verzameld.

Kortom, met server-side tagging bepaal jij welke data er via jouw website naar partijen zoals Facebook en Google gaat. En zorg je er direct voor dat de data van je bezoekers veilig wordt verzameld.

Heb jij al een server aangemaakt voor je website? Wij helpen jou met de juiste instellingen zodat je website de juiste data blijft verzamelen. Neem gerust contact op!

Geschreven door

Jordy  van der Veen

Hallo daar! Leuk dat je mijn blog hebt gelezen. Als online marketeer sta ik klaar om je te helpen bij het bereiken en activeren van jouw doelgroep. Dankzij mijn achtergrond in communicatie, geef ik jouw merk een boost met een mix van strategie en creativiteit. Mijn ervaring? Zoekmachineoptimalisatie (SEO), sociale media-advertising en contentmarketing. Hulp nodig? Neem contact op!

Online marketeer