Consent Mode V2: Hét Nieuwe Standaard voor Privacy-compliance in Google Ads

Ja, vanaf maart 2024 is het voor ons als marketeers een feit, Consent Mode V2 is verplicht. Misschien had je er al wat over gehoord en gelezen, maar dacht je “ik begrijp er nog steeds geen bal van’. Dan doe ik mijn best om je uit te leggen hoe het jouw Google Ads-beleid beïnvloedt. En waarom het onmisbaar wordt voor elke adverteerder of online marketeer.

 

Wat is Google’s Consent Mode V2?

Consent Mode V2 is een framework, dusdanig opgezet om te voldoen aan de Europese privacyvoorschriften. Het stelt ons in staat om op een effectieve manier om te gaan met de gebruikersvoorkeuren. Denk hierbij aan cookies en trackingstechnieken. Het idee hierachter is om advertenties beter af te stemmen op wat gebruikers willen. Maar waarbij er tegelijkertijd wel rekening wordt gehouden met aangepaste privacyregels. 

Eenvoudig uitgelegd: Stel je voor dat je online winkelt en je geeft toestemming om je aankopen bij te houden, maar je wilt niet dat je gegevens worden gebruikt voor gerichte advertenties. Dan maakt Consent Mode V2 het lastiger om deze doelgroep vervolgens te targetten. De Consent Mode V2 houdt dus rekening met jouw voorkeuren, waardoor je een betere online ervaring hebt zonder dat je privacy in het geding komt. Easy, toch?

Voordelen Consent Mode V2

  • Privacy-compliance: Het voldoet aan de EU-privacyregels en wint het vertrouwen van je gebruikers.
  • Personalisatie: Het behoudt de mogelijkheid van gepersonaliseerde advertenties binnen de grenzen van de privacyregels.
  • Gebruikerservaring: Het verbetert de algehele ervaring door rekening te houden met de voorkeuren van individuele gebruikers.
  • Voordelen voor marketeer: Het behouden van data

Wat betekent de update voor marketeers?

De update naar Google Consent Mode V2 brengt enkele belangrijke wijzigingen met zich mee voor ons als marketeers en voor jou als adverteerd. Eerder waren er twee toestemmingsstatussen, analytics_storage en ad_storage, die zich voornamelijk richtten op gegevensverzameling. Met Consent Mode V2 verschuift de focus naar hoe gegevens worden gebruikt en gedeeld. En zijn er ook andere categorieën waar je rekening mee moet houden. Ja, zucht maar even. Het is ook veel informatie die tot je komt. Ik zal mijn best doen om het nog iets verder uit te leggen. 

Je hebt de ad_user_data, waarmee gebruikers toestemming geven voor het verzenden van hun gegevens naar Google voor advertentiedoeleinden. Daarnaast heb je ook nog ad_personalization, wat bepaalt of gegevens gebruikt mogen worden voor advertentiepersonalisatie, zoals bijvoorbeeld remarketing.

Door gebruikers via een cookiebanner toestemming te laten verlenen, hebben zij meer controle over hoe hun gegevens worden gebruikt. Deze update benadrukt dus het belang van transparantie en respect voor de privacy van gebruikers. Terwijl wij als marketeers toch effectief kunnen blijven adverteren.

Wat als je Google Consent Mode V2 niet op tijd geactiveerd hebt?

De prijs voor het niet implementeren van Consent Mode V2 is hoog. Google legt een duidelijke eis op: gebruik je het niet, dan verlies cruciale functies en data.

Wanneer je ervoor kiest om geen Consent Mode te gebruiken, verlies je de mogelijkheid voor remarketing vanaf maart 2024. Dit treft niet alleen slimme campagnes, maar ook de effectiviteit van remarketingcampagnes, zoals Google Ads & Display. Daarnaast wordt conversiemeting vanaf eind 2024 onmogelijk zonder gebruik te maken van Consent Mode. Dit heeft directe gevolgen voor het meten van kosten per conversie en ROAS.

Welk Consent Management Platform moet ik gebruiken?

Je kunt Google Consent Mode V2 implementeren met behulp van een door Google gecertificeerd Consent Management Platform (CMP). Ben je niet zeker of jouw CMP door Google is gecertificeerd? Dan heb ik hier een lijstje voor je met alle geschikte CMP’s. Nadat je een geschikt CMP hebt gekozen, moeten er enkele aanpassingen worden doorgevoerd binnen het CMP en de website-tracking. Zo ben je klaar om te voldoen aan de privacyregels en de functionaliteit van je advertenties te optimaliseren.

Conclusie & ondersteuning

In een tijd waarin privacy steeds belangrijker wordt, is het slim om Consent Mode V2 direct in orde te maken. Hiermee voldoe je niet alleen aan de privacyregels, maar kun je ook nog steeds gepersonaliseerde advertenties tonen aan jouw doelgroep. Zo wordt de gebruikerservaring geoptimaliseerd en tegelijk blijven je campagnes effectief. Zorg ervoor dat je op tijd overstapt om de negatieve impact op je campagnes te voorkomen! 🚀🔒

Het implementeren van Google Consent Mode vereist enige inspanning in de Google Tag Manager (GTM) en de CMP van je website. Ik begrijp ook wel dat je na het lezen van bovenstaande informatie een beetje begint te draaien in je hoofd. Gelukkig staan onze online marketeers, klaar om je hierbij te ondersteunen mocht je er niet helemaal uit komen. Wat we doen? Nou… wij helpen jou de juiste instellingen te configureren binnen jouw systeem. Ben je reeds marketing klant bij Wefabric? Geen paniek! Dan zorgen we ervoor dat dit is geregeld!

Geschreven door

Jorien Lugtmeyer

Hallo daar! Leuk dat je mijn artikel hebt gelezen. Als je deze tekst leest, is de kans groot dat je via een zoekmachine bij mijn artikel terecht bent gekomen - dat is precies waar ik goed in ben! Mijn artikelen zullen vooral gericht zijn op mijn expertise; zoekmachine optimalisatie (betaalt & onbetaald) en social advertising. Hulp nodig? Je weet me te vinden!

Online marketeer

 

 

.