Social media hit Clubhouse: wat is het?

3 minuten leestijd

Clubhouse, heb jij er al van gehoord? Het is de nieuwste social media trend van dit moment én momenteel nog zeer exclusief. Maar wat is het eigenlijk en hoe kun jij het inzetten? Wij leggen het je uit!

Wat is clubhouse?

Een nieuw social media kanaal dat sinds begin van dit jaar door social media wereld raast, dat is Clubhouse. Maar wat houdt het in? Clubhouse staat volledig in het teken van audio! Je kunt met Clubhouse live gesprekken meeluisteren of zelf een podium pakken. Wil je graag deelnemen aan een gesprek? Dan kun de binnen je app je hand opsteken, waarna de deelnemers kunnen beslissen of ze je toelaten. Clubhouse speelt zich allemaal ‘live’ af. Het is niet toegestaan om gesprekken later terug te luisteren en/of op te nemen.

Aanmelden bij Clubhouse

Wat opmerkelijk aan het nieuwe kanaal is, is zijn exclusiviteit: je kunt alleen deelnemen of de app gebruiken door een zogenaamde ‘invite’ dit is een uitnodiging van een andere clubhouse gebruiker. Je hebt per Clubhouse gebruiker slechts twee invites. Momenteel is de app alleen toegankelijk voor iPhone-gebruikers. Beschik je over een Android telefoon? Dan zul je nog even moeten wachten tot je dit nieuwe spektakel mee kunt maken. Het is trouwens niet zo dat Clubhouse ook zo exclusief blijft, de makers hebben laten weten dat ze het binnenkort beschikbaar maken voor iedereen.

Rooms of clubs?

Binnen de app wordt er gesproken over rooms en clubs. Een room is een virtuele kamer waarin jij live gesprekken kunt volgen over de meest uiteenlopende onderwerpen. Van meditatie sessies tot hoe jij een merk kunt opbouwen. Voor ieder wat wils! Je kunt zelf ook een virtuele kamer opzetten, hierbij is de keuze uit: open, social of closed. Je geeft een topic aan waar jij over wilt discussiëren en starten maar!

Een club is een online community, vergelijkbaar met LinkedIn groepen. Iedereen kan deze clubs volgen, maar je kunt niet zomaar lid worden. Daarvoor moet de beheerder je toestemming geven.

Hype of toekomst?

Clubhouse is momenteel een echte hype te noemen en groeit enorm snel. Op dit moment heeft de app al zo’n 2 miljoen gebruikers en dit aantal stijgt snel. De app nam een enorme vlucht toen de baas van Tesla anderhalf uur in gesprek ging met de gebruikers van Clubhouse. Hij tikte toen het maximale van 5000 gebruikers per actief kanaal aan. Wij zijn in ieder geval enthousiast over deze nieuwe audio app!

Voor jou als bedrijf

Wat kun je hier nou mee als bedrijf? Je kunt zelf een room starten en een onderwerp kiezen waarover jij met collega-ondernemers wilt sparren. Het gebeurt ook veel dat twee ondernemers samen een room starten en in gesprek gaan over actuele onderwerpen in hun branche. Gasten kunnen vragen stellen over dit onderwerp en meedoen in het gesprek. Zo ontstaan er de meest uiteenlopende unieke gesprekken. Daarnaast kom je ook bij elkaars netwerk onder de aandacht. Een ideaal middel om te netwerken!

Wil je een room starten? Dan is het handig om dit vooraf aan te kondigen. Je kiest een dag, tijdstip en onderwerp. Mensen die jou volgen krijgen vervolgens hier een melding van. Zo kunnen ze aanhaken bij jouw room!

Scoor die invite!

Meemaken? Zorg er dan voor dat je ook een invite krijgt. Lukt dit niet? Gebruik dan Facebook, Twitter of Instagram en gebruik de hashtag #clubhouseinvite. Er zijn namelijk genoeg gebruikers die hun invite aanbieden. (Svea en Anna-Brecht hebben nog invites in de aanbieding ;)). Zo kun jij live gesprekken voeren én sparren met professionals uit jouw vakgebied. Gaaf toch?

Lees meer van onze artikelen

Ontdek de Wecademy