Social media trends 2025

Gek van de FOMO & blijft X onderdeel van de strategie?

De social media trends van 2025 zijn bekend! Gemiddeld zwerven we 2 uur per dag op onze social media kanalen rond. Hoe meer we social media gebruiken, hoe ongelukkiger we worden. X ziet een half miljoen gebruikers vertrekken en we trekken ons als gebruikers niks aan van schandalen, want we blijven trouw aan onze platformen. Newcom onderzoekt jaarlijks het social media landschap in Nederland en presenteerde haar bevindingen. Wij nemen je mee in de belangrijkste uitkomsten en wat dit betekent voor jouw contentstrategie.

Dagelijks gebruik social media trends

Spot de Big Five in de social jungle

Het Nederlandse social media landschap blijft stabiel, op kleine toe- en afnames na. Feit blijft: de social jungle blijft gedomineerd door de vertrouwde Big Five.

  1. WhatsApp blijft veruit het populairst met een groei in dagelijks gebruik.
  2. YouTube blijft stabiel groeien en trekt zowel jongeren als ouderen aan.
  3. Facebook blijft ondanks een lichte daling nog steeds een van de grotere platforms
  4. Instagram blijft populair en laat weer een lichte groei zien
  5. LinkedIn ziet een stijging in actieve gebruikers

TikTok blijft relevant, maar de groei vlakt af. BeReal, de hype van vorig jaar, verliest fors met een daling van 600.000 gebruikers, waardoor we dit platform niet meer in de top 10 terugvinden. X (Twitter) verliest zelfs 450.000 gebruikers en lijkt voor de meeste geen vaste waarde meer in hun digitale routine. Opvallende groeier, net buiten de top 10, is Polarsteps – het platform voor het plannen, tracken en volgen van reizen.

Maar weinig nieuwe social platformen slagen er in écht door te breken

Nieuwe, kleinere platforms hebben het moeilijk

Ieder jaar poppen ze weer op: nieuwe social media platforms. Daaruit blijkt dat de zoektocht naar nieuwe social media platformen blijft, maar weinig platformen slagen erin om echt door te breken. Terwijl Threads en Telegram lichte groei laten zien in dagelijks gebruik, blijven alternatieven zoals Mastodon en Clubhouse worstelen met het aantrekken van een breder publiek. De trend laat zien dat we steeds minder geneigd zijn om ons op nóg een platform te vestigen.

Zo denken we over social media

Niet eerder was het zo duidelijk als dit jaar: het gebruik van social media blijft niet zonder gevolgen. 2,4 miljoen Nederlanders ervaren social media als negatief voor hun welzijn. Met name jongeren voelen zich er vaker ongelukkig door. 5,2 miljoen Nederlanders proberen bewust hun gebruik te verminderen. Toch blijft FOMO (Fear of Missing Out) een factor: 3 miljoen Nederlanders ervaren regelmatig het gevoel iets te missen door social media.
Een opvallende maatschappelijke verschuiving is de steun voor een verbod op social media voor kinderen onder de 16 jaar. Bijna 60% van de Nederlanders is hier voorstander van, vooral vanwege de mogelijke negatieve impact op de mentale gezondheid van kinderen. Australië nam hier vorig jaar al het voortouw in; daar is social media voor jongeren onder de 16 jaar al verboden.

Video blijft koning

Social media trends in 2025 die van invloed zijn op de contentstrategie voor jouw bedrijf

Minder, maar gerichter gebruik: Aangezien gebruikers gemiddeld minder verschillende platforms gebruiken, is het belangrijker dan ooit om content af te stemmen op de kanalen waar jouw doelgroep zich echt bevindt. Wees kritisch in welke kanalen nog relevant zijn en welke niet. En heb je een keuze gemaakt? Maak er dan geen verlaten kanaal van, maar sluit deze volledig af.
Video blijft koning: YouTube, Instagram Reels en TikTok blijven trekken. Korte, pakkende video’s en storytelling worden steeds belangrijker. Wat doe jij al met short video? Tijd voor actie!
Authenticiteit boven alles: Gebruikers willen echtheid en transparantie. Posts die te gepolijst of gescript aanvoelt, hebben minder effect. Maar dat niet alleen: lees vooral verder in dit artikel over het ethisch gebruiken van social media.
Zakelijk social media gebruik groeit: LinkedIn blijft groeien, wat mooie kansen biedt voor B2B. En ook hier geldt: echte content, met een persoonlijke benadering werkt. Mits je het consistent inzet.

Ethisch social media gebruik door bedrijven

We worden steeds kritischer over het gebruik van social media. Maar wat kun jij daar als bedrijf of marketeer in betekenen? Jij staat aan de basis van het verantwoord gebruiken van social media. Dus voordat je post denk aan:
Hoe echt is het beeld dat je schetst? Dit zit in teksten, maar vooral ook fotografie. Is het een haalbaar beeld? Wakker je FOMO en onzekerheid aan voor eigen gewin? Wees bewust van de gevolgen en impact van je content.
Inclusiviteit en diversiteit: Hoe inclusief en divers is je content? Hoe goed weerspiegelt het geschetste beeld en je merkmateriaal de maatschappij?
Mentale gezondheid: Vermijd clickbait en angstzaaiende content; stimuleer in plaats daarvan positieve en eerlijke interacties.

Hoe vaak sta jij stil bij het ethisch gebruik van social media?

(Nog steeds) onmisbaar in je marketingstrategie

Social media blijft nog steeds breed gedragen bij vrijwel alle doelgroepen. Conclusie is dan ook dat één of meerdere social media kanalen waarschijnlijk ook in jouw marketingstrategie niet kan ontbreken. Een kritische blik nodig op hoe jij je socials inzet voor commerciële doeleinden? Laat het ons weten.

Geschreven door

Svea Reekers

"In mijn dagelijkse werkleven houd ik me vooral bezig met het concreet maken van ons soms abstracte web- & marketingvak. Wat betekenen trends & ontwikkelingen voor jou als (B2B) ondernemer? Mijn artikelen gaan dan ook over resultaat behalen, het praktisch inzetten van marketingmiddelen en de kansen voor B2B en ondernemen & marketing in het algemeen."

Marketeer & eigenaar