WhatsApp marketing: het nieuwe communicatiekanaal

Home » Wecademy » WhatsApp marketing: het nieuwe communicatiekanaal

Is WhatsApp marketing een geschikt communicatiekanaal voor jouw onderneming? Op deze vraag krijg je NU antwoord. Want met miljoenen gebruikers op dit razend populaire platform is het vrijwel zeker dat jouw klanten ook gebruikmaken van WhatsApp. Maar hoe kun je WhatsApp marketing inzetten? Tijd om nog verder in de wereld van WhatsApp marketing te duiken. 

 

WhatsApp Marketing, waarom?

In onze eerdere blog over WhatsApp Business geven we je uitleg over wat WhatsApp Business is, hoe je het installeert en hoe je het gebruikt. Tijd voor een vervolg want je kunt dit social media platform perfect integreren in je marketingcommunicatiestrategie. Allereerst popt natuurlijk de vraag op: waarom WhatsApp marketing voor mijn bedrijf? Deze vraag beantwoorden wij met liefde want tegenwoordig willen we snel contact maar ligt de drempel om direct te bellen hoog. Met WhatsApp marketing kunnen je klanten snel en informeel met je communiceren wanneer het hen uitkomt. Daarnaast is contact opnemen via WhatsApp vrijblijvend en redelijk anoniem.

WhatsApp Marketing als klantenservice

Naast het geven van persoonlijke tips, adviezen en het beantwoorden is WhatsApp marketing ook te gebruiken als onderdeel van je klantenservice. Wanneer je bijvoorbeeld veel vragen via verschillende kanalen ontvangt, is WhatsApp Business de manier om al deze vragen te centraliseren. Hetzelfde geldt voor je website. Gebruik je een chatbot? Overweeg om over de stappen naar WhatsApp Business want:

 

#1 Zijn waar je klanten zich bevinden

Gemak dient de mens! Miljoenen Nederlands zijn actief op dit online platform: om precies te zijn 12,5 miljoen gebruikers blijkt uit dit onderzoek. Het is dus zeer aannemelijk dat je klanten hier actief zijn. Zoals al eerder besproken is de drempel om contact te leggen via WhatsApp voor een potentiële klant erg laag. Adopteer dit platform en neem het op in je communicatiemix.

 

#2 Optimaliseer de customer journey

Doorloop nog eens jouw customer journey. Waar liggen nog kansen om je klanttevredenheid te verhogen? Door WhatsApp Business Marketing te integreren in je customer journey centraliseer je je klantenservice en voorkom je ruis met je klanten. Automatiseer bijvoorbeeld je serviceproces tot aan de orderbevestiging. Laat je marketingteam promoties naar klanten sturen voor een productlancering of promotiecampagne. Door deze proactieve houding heb je meer invloed op de gehele klantreis.

 

#3 WhatsApp API

Gebruikt slechts één persoon je zakelijke WhatsApp account? Dan volstaat het downloaden van de gratis WhatsApp Business app. Er is ook een WhatsApp Business API beschikbaar, gemaakt voor middelgrote tot grote bedrijven. Deze betaalde versie biedt meer functies en is geschikt om te koppelen met andere systemen zoals een CRM-systeem.

 

Voorbeelden van WhatsApp Marketing

Onderstaande video geeft een perfect voorbeeld van hoe je WhatsApp kunt implementeren in je marketingcommunicatiestrategie. Het drankmerk Vodka geeft, naar aanleiding van de introductie van een nieuwe collectie, een speciaal feest. Wil je deelnemen aan dit feest? Dan moet je bij de uitsmijter een ontzettend goeie pitch geven waarom je toegang wil. Hoe je dat moet doen? Je raadt het al; via WhatsApp.

 

En, ga jij WhatsApp Marketing inzetten?

Dat je via dit medium klanten kan bereiken, is geen twijfel over mogelijk. De manier waarop je het gaat inzetten daarentegen is erg belangrijk. Als klanten je gaat benaderen via WhatsApp, dien je natuurlijk bereikbaar te zijn. Genoeg stof tot nadenken. Meer weten? Je kunt gewoon langskomen, dan nemen we natuurlijk alles over WhatsApp Marketing met je door. Uiteraard zijn wij ook te bereiken via WhatsApp Business. Hoe je dat doet? Scan deze QR-code met je telefoon en je kunt direct met ons Whatsappen!

 

Wefabric Business WhatsApp

 

Lees meer van onze artikelen

Ontdek de Wecademy