Zet leads om in klanten met e-mail marketing automation
Home » Zet leads om in klanten met e-mail marketing automation
Genoeg bezoekers op je website, maar worden de bezoekers niet omgezet tot leads? Wel leads, maar worden ze vervolgens geen klant? Ben je wekelijks uren bezig met het opzetten van verschillende e-mails voor je klant? Dan kan e-mail marketing automation voor jou een uitkomst zijn. Een automation flow maakt jouw e-mailmarketing leven een stuk makkelijker en je leert ook nog eens écht je klant kennen.
Wat is e-mail marketing automation?
E-mailmarketing is een vorm van direct marketing. Het is eigenlijk simpelweg een manier om via e-mail informatie naar je doelgroep te versturen. Bijvoorbeeld een maandelijkse nieuwsbrief, aankondiging voor een evenement of productnieuws. Waarom jij e-mailmarketing inzet kan verschillende redenen hebben: meer websiteverkeer genereren, in contact blijven met je klant of lead nurturing.
Over het laatste doel gaat deze blog; het voeden van potentiële klanten met informatie zodat de lead uiteindelijk wordt omgezet naar een klant. Het voordeel van e-mail marketing automation is dat je jouw e-mails naar deze potentiële klanten automatiseert. Je richt een keer de automation flow in en je hoeft er vervolgens niet meer naar om te kijken. Of nou ja… je bent natuurlijk razend benieuwd naar de resultaten, maar het automation programma doet zijn werk. Zo worden de juiste mails, naar de juiste persoon, op het juiste moment verstuurd.
Toepassingen e-mail marketing automation
Je kunt in principe voor ieder doel een e-mail marketing automation flow inzetten. Een klant die zich inschrijft voor de nieuwsbrief, een product heeft gekocht, een whitepaper heeft gedownload of zich heeft aangemeld voor een event. Je kunt de automation flow zelfs intern inzetten voor nieuwe werknemers. Zo kun je de hele onboarding van een nieuwe werknemer inrichten in je automation flow. Nieuwe werknemer aangenomen? Dan krijgt hij/zij bijvoorbeeld een e-mail: Klaar om te starten bij X? Tips voor je eerste werkdag. Kortom: er zijn eindeloze mogelijkheden.
E-mail automation: tool
Starten met e-mailautomation maar wil je niet direct je geld uit geven aan dure tools? Kies dan voor Mailchimp. Via Mailchimp regel je eenvoudig je e-mailmarketing en zet je een e-mail automation flow op. Je kunt Mailchimp gemakkelijk koppelen aan jouw website, bij een nieuwe nieuwsbrief inschrijving of download komt de lead direct in de goede lijst.
Stippel een strategie uit
Alles valt of staat met een goede strategie. Zonder strategie is jouw e-mailautomation flow nergens en zullen je leads niet worden omgezet in klanten. Bedenk allereerst wie je wilt bereiken en hoe je ze vervolgens overtuigd om hun contactgegevens achter te laten. Als je namelijk in het bezit bent van hun contactgegevens – e-mailadres – dan kun je ze opnemen in je e-mail marketing automation flow. Weet je wie je wilt bereiken? Bedenk dan een goede leadmagnet. Dit kan zijn een e-book, video, whitepaper of bijvoorbeeld een brochure.
Een goede leadmagnet zorgt dat de potentiële klant zijn contactgegevens achter laat. Je geeft iets weg, zorgt voor een meerwaarde en daarvoor geeft de potentiële klant iets terug. De welbekende Cialdini schreef al vaak over het principe wederkerigheid. De potentiële klant krijgt iets en is bereid om iets terug te geven.
Hoe ga je te werk?
Eenmaal het e-mailadres binnen is het belangrijk dat de potentiële klant terecht komt in jouw automation flow. Bedenk wat je de potentiële klant wilt vertellen, dit moet uiteraard in lijn liggen met waarvoor hij zijn contactgegevens heeft achter gelaten. Heb je bijvoorbeeld een whitepaper als leadmagnet op jouw website gezet? Dan kan dit er als volgt uit zien:
De potentiële klant ontvangt via de automation flow drie e-mails. In de eerste e-mail geef je de whitepaper die aangevraagd is. Vervolgens vraag je enkele weken later of de potentiële klant nog vragen heeft naar aanleiding van de whitepaper. Uiteindelijk stuur je enkele weken later weer een e-mail of de potentiële klant nog hulp nodig of interesse heeft in jouw diensten. Deze mail zet je conversiegericht in, je wilt namelijk dat de lead wordt omgezet naar een klant.
Door het gedrag wat de klant vertoont, leer je de klant kennen. Merk je dat klant X vaak jouw e-mail opent en doorklikt naar de website? Dan is hij blijkbaar geïnteresseerd. Meten is weten! Kijk dus wie de e-mails opent en wie niet, welke knoppen wel werken en welke niet. Ga dus niet achterover leunen, maar pas je e-mail marketing automation campagnes aan naar de nieuwste inzichten.
Hulp nodig bij het opzetten van e-mail marketing automation?
De specialisten van Wefabric zijn dag én nacht bezig met e-mail automation (oké, bijna dan ;)). Heb je interesse of wil je weten wat e-mail automation voor toegevoegde waarde kan zijn in jouw bedrijf? Neem contact met ons op.