Zo zet je jouw bedrijf op de kaart met Instagram Stories

5 minuten leestijd

Instagram Stories inzetten voor je bedrijf, hoe doe je dat eigenlijk? En wat is Instagram Stories precies? In deze blog lees je waarom Instagram Stories perfect geschikt is om opvallende content te creëren en hoe je het het beste kan gebruiken.

Top of app = top of mind

Wanneer je een story op Instagram plaatst, komt het logo van je bedrijf bovenaan in de app te staan. Na het bekijken van de story schuift het logo voor de gebruiker naar rechts, maar aangezien een story 24 uur lang actief blijft, betekent dit dat het logo van jouw merk 24 uur lang bovenaan in de Instagram-app staat. Als je een update in Instagram Stories plaatst, zullen volgers dus meteen jouw logo zien wanneer ze de app openen. Herhaling leidt tot herkenning, dus zolang je bovenin de app staat, is de kans groot dat je top of mind bij je volgers bent.

Veel variatiemogelijkheden

Instagram Stories biedt ontzettend veel variatiemogelijkheden als het gaat om content. Met een beetje creativiteit kun je hierdoor al snel leuke en onderscheidende content ontwikkelen. Zo kun je natuurlijk gewoon foto’s plaatsen, maar kun je ook variëren met video. Daarnaast zijn er tal van andere mogelijkheden. De volgende zes manieren kunnen je helpen om opvallende en onderscheidende content voor Instagram Stories te ontwikkelen.

1# Vertel je verhaal

De naam zegt het al; stories is een uitstekende manier om als bedrijf je verhaal te vertellen. Doordat Instagram de stories die worden geplaatst als een slideshow afspeelt, is het uitermate geschikt voor storytelling. Door meerdere korte updates achter elkaar te plaatsen, kun je gemakkelijk een verhaal overbrengen. Daarnaast is het door het open karakter van Instagram (in tegenstelling tot Snapchat) ook mogelijk om een grote groep mensen te bereiken. Gebruikers hoeven jouw merk niet te volgen om jouw story te kunnen bekijken.

2# Creëer betrokkenheid

Met stories is het mogelijk om andere Instagram-gebruikers te mentionen. Hierdoor kun je dus andere gebruikers in je story betrekken. Zo kun je bijvoorbeeld winacties bedenken waarin gebruikers je merk moeten mentionen in hun story. De content die gebruikers hierbij creëren kun je vervolgens weer delen met jouw volgers.

3# Genereer websitetraffic

Een andere handige feature van Instagram Stories is dat je in een story kunt doorlinken naar websites. Op deze manier kunnen gebruikers via Instagram op jouw website terechtkomen. Dit is opvallend, omdat je bij normale foto’s op Instagram geen links in de beschrijving kunt plaatsen. Gebruikers hoeven alleen maar omhoog te ‘swipen’. Content die je in stories plaatst, is dus een goede manier om meer traffic naar je website te genereren. Let op: dit is alleen mogelijk wanneer je je Instagrampagina hebt omgezet naar een bedrijfspagina. Helaas heb je hiervoor wel minstens 10.000 volgers nodig. Heb je die niet? Werk aan de winkel!

200 miljoen gebruikers bezoeken dagelijks een bedrijfsprofiel op Instagram, dan kun jij als bedrijf niet achterblijven. Toch?

4# Creatief met content

Zoals eerder benoemd biedt Instagram Stories tal van mogelijkheden om unieke content te maken. Wees creatief en benut de verschillende features zoveel mogelijk. Zo kun je net als in Snapchat gebruikmaken van verschillende filters en emoji’s, waardoor je zonder al te veel moeite van een normale foto een kunstwerk kunt maken. Ook kun je geostickers gebruiken om je huidige locatie te tonen. Een andere leuke functie die geïntegreerd is in Instagram Stories, is Boomerang. Hiermee kun je korte, bewegende timelapse-foto’s maken.

Omdat content als een soort slideshow wordt afgespeeld in stories, kun je onderscheidend zijn door een how-to, tutorial of stappenplan te ontwikkelen. Denk bijvoorbeeld aan recepten of een kooktutorial, waarbij je met beeldmateriaal en tekst stap voor stap laat zien hoe je heerlijke gerechten maakt.

5# Collage maken in je stories?

Het is ook mogelijk andere foto’s in jouw stories te plaatsen. Zo maak je eenvoudig een collage! Hoe je dat doet? Ga naar jouw foto’s kopieer de foto, ga vervolgens weer naar je stories en plak daar de foto in. Dit kun je meerdere keren herhalen! Check! De collage is gemaakt.

6# Story of my live

Net als op Facebook is het sinds kort mogelijk om live-video’s uit te zenden op Instagram. Net als de stories, komen deze live-video’s bovenaan in de app te staan. Sinds kort kun je deze live-video’s ook na het uitzenden te bekijken. Je hoeft dus niet per sé ‘live’ te zijn. Volgers krijgen een melding op hun smartphone wanneer je live uitzendt op Instagram. Ook is het mogelijk om je live-video op te slaan op je mobiel, waardoor je hem later nog kunt delen. Live uitzenden is vooral interessant als je als bedrijf op een evenement aanwezig bent of je volgers een kijkje achter de schermen wilt geven bij een belangrijke gebeurtenis.

7# Adverteren?

Het is ook mogelijk om via Instagram Stories te adverteren. Deze advertenties worden automatisch tussen verschillende stories afgespeeld, waardoor gebruikers onverwachts met je advertentie geconfronteerd worden. Dit is dus ook weer een goede manier om de gebruiker te verrassen met leuke content. Je kunt zelf advertentievideo’s ontwikkelen; deze hoeven niet per sé met mobiel gefilmd te zijn. Let er dan wel op dat je video de juiste afmetingen en specificaties heeft. Uiteraard kunnen wij jou daarmee helpen. Lees er hier alles over.

Kort maar krachtig

Dankzij het open karakter van Instagram Stories is het een goede functie om je bedrijf op de kaart te zetten. Bovendien kun je met stories veel makkelijker een call-to-action toevoegen. Wel is het belangrijk om te onthouden dat de content die je in Instagram Stories plaatst slechts vijftien seconden vertoond wordt en na 24 uur ook écht weer weg is. Content moet dus kort maar krachtig zijn om een gebruiker te triggeren.

Lees meer van onze artikelen

Ontdek de Wecademy