B2B digital: dit leerden we er van
Home » B2B digital: dit leerden we er van
Dit is waarom we er waren
Veranderingen gaan snel. Niet alleen in onze marketingbranche, maar ook in de branches van onze opdrachtgevers. En deze trends & ontwikkelingen moet je dan ook nog eens strategisch en praktisch toepassen in jouw B2B omgeving. Een interessante uitdaging; dat kun jij als marketeer of ondernemer ongetwijfeld beamen. Wij helpen onze opdrachtgevers met deze uitdaging. Tijdens het B2B Digital event hebben we ons daarom laten inspireren; over ervaringen van andere organisaties, over must-haves en het toepassen van trends in de markt. En wij praten vervolgens jou weer bij! Lees je mee?
Continu verbeteren in een traditionele organisatie
Misschien herken je het; je stelt een helder doel, deelt deze intern en dan… Dan duurt het vervolgens behoorlijk lang voordat er tot een concrete uitvoering over wordt gegaan. Laat staan totdat er resultaat wordt behaald. De processen zijn stroperig, de meetings lang. Agile werken, Scrum… Je wordt er mee om de oren geslagen, maar je denkt: dat past helemaal niet in een organisatie als de onze. Met jou zijn er vele andere. In B2B zijn er veel traditionele ketens en organisaties. Maar wat als je de denkwijze van continu verbeteren wél in je bedrijf doorvoert? Dan ben je verzekerd van korte lijnen, snelle acties en bovenal: optimalisaties waarbij jouw klanten centraal staan.
Zelf roepen we dit eigenlijk altijd: beter met kleine stappen beginnen, data verzamelen, testen en vervolgens optimaliseren. Of de keuze maken dat iets niet werkt en er – zonder veel tijd, geld en energie verspild te hebben – mee stoppen.
Enkele tips om een ‘continu-verbeteren’ mindset te creëeren in jouw bedrijf:
- Heb visie: waar sta je voor en hoe wil je dit bereiken?
- Formuleer een heldere doelstelling
- Breek het eindresultaat op in kleine stappen
- Bedenk hoe je je klant hier eigenlijk mee helpt (Help je die niet? Begin dan ook niet.)
- Analyseer resultaten; doet het wat je had bedacht? Of moet er geoptimaliseerd worden?
Is dit nog een stap te ver? Dan is eigenlijk vooral 1 ding erg belangrijk om mee te beginnen en te onthouden:
Stel bij alles wat je doet de ‘waarom-vraag’. Waarom doen we dit? Op deze manier kom je tot waardevolle inzichten. Is het antwoord niet een equivalent aan ‘omdat onze klant hier blij van wordt’, dan moet je je sterk afvragen of je uberhaupt moet beginnen.
B2B leadgeneratie
Hebben we het over B2B, dan hebben we het over het genereren van kwalitatieve leads. De exacte inhoud van deze sessie besparen we je, want dat is vooral een technisch verhaal (of daarvoor kun je koffie drinken met Svea als je meer wilt weten).
Wat duidelijk is als het gaat om leads genereren:
- Wil je kwalitatieve leads genereren, dan moet je je klant kennen. Dit kan door persona’s op te stellen. Gelukkig schreven we daar eerder al een blog voor je over.
- Doe niet ‘zomaar’ wat. Schrijf een goede case en werk scenario’s uit. Blijf leren van de data die je genereert; wie zit in welke fase? En welke informatiebehoefte heeft diegene?
- Personaliseren en automatiseren is key. Door data te verzamelen én op de juiste manier te koppelen krijg je meer inzicht in de behoeftes, waardoor je daar vervolgens weer beter op in kunt spelen.
- Voor goede leadgeneratie heb je niet alleen een enthousiaste marketingafdeling nodig, maar ook goede informatie vanuit sales. Welke leads waren van goede kwaliteit? Waar liggen verbeterpunten? Zonder deze informatie kun je niet blijven bijsturen in je campagnes.
Be Digital, Stay Human
We zitten middenin een tsunami aan technologie. AI ontwikkelt zich tientallen keren sneller dan onze vorige technologische-shock (exact; het internet) heeft gedaan. OpenAi heeft binnen enkele maanden de miljoenen aantal gebruikers aangetikt. Maar dat niet alleen: welke tool je ook gebruikt; AI is geïntegreerd of staat op de planning om geïntegreerd te worden.
Wat dit exact betekent weten we nog niet. Wat wel duidelijk is dat wie het snelste en beste mee kan komen met deze veranderingen, die wint.
Volgens de spreker op dit event gaat AI dubbel zoveel impact hebben als de komst van het internet. Met daarin het verschil dat we ons als mens eerst leerden aanpassen aan de technologie. Met de komst van AI past de technologie zich aan ons aan.
Of je nu marktonderzoek wilt doen, data wilt visualiseren, portretfoto’s van jezelf wilt hebben of een huis wilt laten designen: er is al een AI toepassing die je op weg helpt. Met de razendsnelle ontwikkelingen zorgt dat er binnen een korte tijd voor dat deze technologie je niet meer alleen inspireert en op weg helpt, maar waarschijnlijk (een deel van) je werkzaamheden overneemt. Welke functie je ook hebt en in welke markt je ook opereert. Dan rest ons echter maar één ding: blijf in onze glazen bol kijken om de ontwikkelingen te volgen en blijf je vooral richten op de menselijke factor binnen het vak. Want dat is waar we ten opzichte van technologie het verschil kunnen maken.
Stop met Stock
In de sessie met Marcel Molenaar (countrymanager van LinkedIn) was de boodschap duidelijk. Wil je op lange termijn rendement uit je B2B marketingactiviteiten halen, dan is het de hoogste tijd om je te onderscheiden. Nog teveel organisaties gebruiken in hun (LinkedIn) campagnes op bijvoorbeeld stockbeelden. Resultaat? Alle campagnes lijken op elkaar. Zelfs zo erg, dat uit onderzoek blijkt dat veel LinkedIn gebruikers niet exact het geadverteerde bedrijf herkennen, maar concurrenten benoemen. Kortom: zorg voor creativiteit in je contentstrategie.
Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat LinkedIn gebruikers voornamelijk in campagnes willen zien welk probleem het voor ze oplost. Tijd dus om eens kritisch naar je campagnes te kijken of die boodschap die je probeert over te brengen wel zo relevant is voor je doelgroep.
Tot slot werd benoemd dat 96% van de B2B marketeers (of ondernemers) binnen 2 weken resultaat willen zien uit hun campagnes. Leuk contrast met de werkelijkheid: de gemiddelde beslissingstijd in B2B is namelijk 14-18 weken. Wees eens eerlijk: hoe realistisch is jouw verwachting hier in? 😉
Dit is onze conclusie
Waar het ook over gaat in de B2B: je klant kennen is het belangrijkste aspect. Toch slaan we dit nog veel te vaak over of dénken we het antwoord wel te weten. Onze conclusie is dan ook; ga (weer eens) in gesprek met je klant. Waar zit jouw meerwaarde als bedrijf? Waar help je je klant écht verder mee? Heb je dit helder, dan heb je een goed vertrekpunt voor alle activiteiten die je onderneemt als B2B organisatie; of het nu gaat om sales, marketing, R&D of productie.
Geschreven door
"In mijn dagelijkse werkleven houd ik me vooral bezig met het concreet maken van ons soms abstracte web- & marketingvak. Wat betekenen trends & ontwikkelingen voor jou als (B2B) ondernemer? Mijn artikelen gaan dan ook over resultaat behalen, het praktisch inzetten van marketingmiddelen en de kansen voor B2B en ondernemen & marketing in het algemeen."