De B2B marketingtrends voor 2024

5 minuten leestijd

De B2B marketingtrends voor 2024


Het nieuwe jaar inspirerend beginnen met…? Hoe kan het ook anders, een lijst met marketingtrends voor het komende jaar. Als boekenwurmen hebben wij honderden nieuwsbrieven gelezen en tientallen podcasts geluisterd. Waarom? Om uit te zoeken welke trends nu echt interessant zijn als je actief bent in de B2B sector. Want er zit wel degelijk verschil in B2B marketingtrends en B2C marketingtrends. Van edutainment, snackable content tot aan sterk werkgeverschap. Zet je schrap want hiermee moet je écht rekening gaan houden in je marketingstrategie voor 2024!

#1 LinkedIn is in beweging

Wie had in 2023 voorspeld dat Twitter veranderde in ‘X’ en dat Instagram het social media platform ‘Threads’ ging lanceren? Precies, heel weinig mensen. Het blijft daarom een beetje riskant om in de glazen bol van het social media landschap te kijken. We doen toch een poging met hét zakelijke social media platform LinkedIn. Het kanaal wordt ingezet als leadgeneratie, om nieuw personeel te werven en om te pronken met je nieuwe baan. Toch zie je steeds meer verschuiving van organisch naar demand generation. Huh? Wat zeg je? Het draait steeds meer om het opbouwen van waardevolle relaties en het delen van kwalitatieve content waardoor je een trouwe fanbase opbouwt. Maak content toegankelijk voor iedereen, bouw autoriteit op en laat mensen jou vinden. Persoonlijk is en blijft het toverwoord! Let op, het betekent niet dat je privéverhalen moet gaan delen op LinkedIn. Schrijf zoals je spreekt, reageer op posts en onderzoek welke content de klant interessant vindt om te lezen op dit platform.

Nieuwe LinkedIn features

In het kader van persoonlijk contact, komt LinkedIn in de loop van 2024 met de LinkedIn-berichtenknop. Daarmee kun je direct vragen stellen aan een bedrijf. Ook nieuw is de verificatie van je profiel: het verifiëren van je profiel. Dit alles om bots, nepaccounts en fake-foto’s te weren. Wist je dat LinkedIn ook volop aan het experimenteren is met AI.? Ze zijn aan het onderzoeken of je gemakkelijke post en artikelen kunt schrijven met een schrijfhulp optie.

Een kleine disclaimer; uit het verleden blijkt dat het social media landschap van de een op andere dag kan veranderen. We houden ons daarom niet verantwoordelijk voor de acties die Dhr. Zuchkerberg of Dhr. Musk in 2024 gaan uitvoeren ;). Wat we wel doen is het social media landschap nauwlettend in de gaten houden.

#2 Content blijft king met edutainment & authenciteit 👑

Oke, we we blijven het gewoon zeggen: Kwalitatieve content blijft ontzettend belangrijk. Ook in 2024. Neem bijvoorbeeld Google, zij heeft als doel om elke zoekvraag zo compleet mogelijk te beantwoorden. Spammen van een zoekwoord heeft niet zoveel zin meer en door het steeds slimmer wordende algoritme kan Google nu inschatten of jouw websitecontent antwoord geeft op de vraag die gesteld wordt. Handig! Maar ja, dan moet je natuurlijk wel relevante en kwalitatieve content aanbieden op je website. Verdiepende content blijft daarom een belangrijke manier om een hogere score in Google te veroveren.

Maar als we het hebben over kwalitatieve content, dan geldt dat natuurlijk ook voor social media. Want hoe houd je de aandacht van de doelgroep vast in een aantal seconden op Facebook of LinkedIn? Het antwoord: korte snackable content met een edutainment sausje. Edutainment is een mix van educatie en plezier. In een social media bericht is dit een post dat educatief is én zorgt voor entertainment voor je doelgroep. Daardoor blijft de boodschap beter hangen en zorg je ervoor dat de doelgroep eerder iets gaat doen (CTA), of simpelweg vaker aan je bedrijf denkt. Vergeet ook authenticiteit toe te voegen aan je contentstrategie. Waar AI alsmaar populairder wordt, is authenticiteit schaarser dan ooit. Natuurlijk is AI een fantastisch hulpmiddel, maar wil je je echtheid blijven tonen? Toon échte mensen, laat échte klanten of werknemers aan het woord en speel in op het menselijke aspect van je onderneming.

#3 Employer Branding & sterk werkgeverschap

Het was al belangrijk in 2023, maar wordt nog belangrijker komend jaar. Je werkgeversimago. Hoe maak jij je bedrijf aantrekkelijk voor potentiële nieuwe werknemers? Dat gaat verder dan een krachtige vacaturetekst, een ‘over ons’ pagina op je website en aantal social media berichten over de vacatures. Als je het ons vraagt is het echt noodzakelijk om je bedrijf online aantrekkelijk te maken in deze krappe arbeidsmarkt met een employer branding strategie. Een sterke employer branding helpt je nieuwe werknemers aan te trekken én te binden. Voor nu, maar ook zeker ook in de toekomst. Meer weten? Check dan deze blog ook nog even.

#4 Tijd voor een frisse blik op merkbekendheid

Het is misschien makkelijker om een product in de spotlights te zetten, maar hoe zet je je eigen onderneming in de kijker? Branding, ook wel merkbekendheid genoemd, is een onmiskenbaar aspect dit jaar. Het creëren van een pakkende, treffende & uniforme uitstraling zowel online als online is de go-to voor herkenbaarheid. Want door je merkbekendheid te vergroten, vergroot je indirect ook je verkoopkansen. Laat daarom in 2024 zien wat jou uniek maakt, werk je kernwaardes uit en vertaal dit door naar marketingcommunicatiemiddelen. Schroom niet om te herhalen, want herhaling zorgt voor herkenbaarheid & herkenbaarheid verstrekt de band met de doelgroep.

Neem daarom je merkmanifest onder de loep, is deze nog sterk én kraakhelder?

#5 Offline

Offline een trend dit jaar? Echt wel. Offline is eigenlijk nooit weggeweest. Toch willen we het wel even benoemen. Campagnes hebben meer effect als je ze breed inzet. Je doelgroep bevindt zich namelijk ook ‘buiten’. Dat kunnen dus ook je potentiële werknemers zijn. Denk bijvoorbeeld aan outdoor reclame, een redactioneel artikel in een krant of magazine of een evenement.

 

Dat was ‘m. De B2B marketingtrends voor 2024. Zo gedreven als we zijn, ons fanatieke doorzettingsvermogen en discipline heeft ervoor gezorgd dat deze lijst met trends konden samenstellen. Zo gedreven als we zijn bij Wefabric ;). Mis je een trend of wil je graag meer informatie, dan zit er maar één ding op; je neemt contact met ons op. Dat kan uiteraard telefonisch, per e-mail of via WhatsApp.

Geschreven door

Moniek Holtrop - Oostra

"Een doordachte marketingstrategie die echt werkt? Van employer branding tot aan customer journey en alles daartussenin. Daar gaat mijn marketinghart sneller van kloppen. Daar schrijf ik ook graag artikelen over. Altijd praktisch ingesteld én met een vleugje boerenverstand'.

Strategisch marketeer & adviseur

.

 

Ja! Ik wil meer informatie.

    .