Hoe schrijf je voor Google? Zo!
Home » Hoe schrijf je voor Google? Zo!
Of je nu je SEO volledig uitbesteedt of je zelf nog wel eens aan een blogartikel waagt: weten hoe je schrijft voor Google is een must know.
Want hoe zit dat precies met focus zoekwoorden, metadata, heading tags en interne links? No stress, wij leggen het haarfijn voor je uit.
First things first: focus zoekwoord bepalen
Start met het kiezen van een focus zoekwoord. Wellicht heb je al een onderwerp in gedachten of wil je een artikel schrijven over iets wat speelt bij je doelgroep.
Het is belangrijk om een focus zoekwoord te bepalen. Dit focus zoekwoord kan bestaan uit één of twee woorden maar ook een hele zin. Bijvoorbeeld: vakantie Friesland of waar op vakantie in Friesland. Dit noemen we een longtail zoekwoord (drie woorden of een volledige zin). Je focus zoekwoord bepaal je door gebruik te maken van een SEO tool. Een gratis optie hiervoor is Ubbersuggest. Via deze tool doe je zoekwoordenonderzoek.
De meest interessante zoekwoorden zijn zoekwoorden met een hoog zoekvolume en een lage concurrentie. Het voordeel van het kiezen van een zin als focus zoekwoord is dat het heel specifiek is. Je kunt goed antwoord geven op de zoekvraag. Het zoekwoord “vakantie Friesland” heeft een hoog volume, maar ook veel concurrentie. Daarnaast weet jij als schrijver niet wat men exact zoekt als hij op zoek is naar “vakantie Friesland” het zoekwoord “waar op vakantie in Friesland” is specifieker en heeft minder concurrentie. Het is daarom goed om je als beginner te richten op de specifieke zoekwoorden.
Een goed stramien is het halve werk
Wil je SEO copy-leven echt gemakkelijk maken? Zorg dan voor een duidelijk en goed stramien die je iedere keer invult. De elementen die je in het stramien zet zijn onder andere:
- Pagina
- Focus zoekwoord
- Metatitel
- Meta-omschrijving
We maken het je graag makkelijk. Download daarom het gratis Word SEO tekst template onderaan deze pagina.
Je hebt je focus zoekwoord bepaalt en de metadata ingevuld. Nu ga je aan de slag met het raamwerk van je tekst. Bedenk dan de titel van je artikel. Dit is je Heading 1 (h1). Bedenk een aantrekkelijke titel waar het zoekwoord in wordt vermeld. De titel is een samenvatting van je tekst en zorgt ervoor dat je je lezer prikkelt om verder te lezen.
Nadat je de titel hebt geformuleerd bepaal je waar je over gaat schrijven door alvast de tussenkoppen (heading 2 of h2) te bepalen. Schrijf je bijvoorbeeld over Hoe je teksten voor Google schrijft? Dan zijn je tussenkoppen de fases die iemand moet doorlopen om een dergelijke tekst te schrijven.
Raamwerk bepaalt? Schrijven maar! Vul de alinea’s met relevante informatie. Zorg ervoor dat je in je alinea’s interne links toevoegt naar aanverwante, relevante onderwerpen.
SEO basisregels
Heb je je tekst geschreven? Dan is het tijd om er een SEO-laagje overheen te leggen. We schreven eerder al een checklist voor je over de basisregels van SEO. Pak deze er bij om te zorgen dat je tekst goed aan Google wordt ‘aangeboden’.
Leesbaarheid boven vindbaarheid
Denk jij bij SEO-teksten nog steeds aan je tekst volgooien met zoekwoorden? Wake up! Google waardeert teksten meer en meer op hoeveel aandacht je krijgt van je lezer.
Schrijf dus leesbare, interessante content. Houd daarmee vooral het voordeel van je lezer voor ogen: wat heeft diegene aan jouw informatie? Wat wil je dat je lezer gaat doen na het lezen van je tekst? Enkele tips voor het inhoudelijk verbeteren:
- Zorg voor beschrijvende en interessante titels en tussenkoppen. Zo trigger je je lezer om verder te lezen.
- Gebruik je zoekwoord regelmatig, maar voorkom een overkill. Gebruik het ook alleen wanneer het past, ga geen gekke zinsconstructies realiseren, alleen om je zoekwoord kwijt te kunnen.
- Voorkom herhaling van inhoud en woorden. Schrap dubbele inhoud binnen je artikel en voorkom herhaling van woorden door synoniemen te gebruiken. Bijvoorbeeld: bedrijf – organisatie.
Handige tools voor goede SEO teksten
Wij delen graag onze favo (gratis) tools met je om je teksten iedere keer een stukje beter te maken:
- Ubersuggest (gratis) of één betaalde tool zoals Mangools of Semrush
- Synoniemen.net
- Canva (om je pagina te voorzien van rijke content)
- SEO minion (om te kijken hoe je huidige pagina is ingericht én waar je deze kunt verbeteren)
- AnswerThePublic (voor vragen rondom het zoekwoord)
- Yoast SEO (onmisbare SEO plug-in voor als je een WordPress website hebt).
Tips voor lokale vindbaarheid
Heb je jouw eerste artikelen geschreven? Goed bezig! Nu is het tijd om ook je lokale vindbaarheid aan te pakken. Hoe je lokaal vindbaar wordt, lees je in dit artikel.
Meer, meer, meer? Volg onze workshops!
Kun je niet genoeg krijgen van onze blogs? Wil je een inhoudelijke meet & greet met onze marketeers? Check dan onze workshops en geef je op!