Waarom Search Console en wat kun je ermee?

Search Console, voorheen bekend als Google Webmaster Tools, is een gratis tool van Google die jou als website-eigenaar en ook onze marketeers helpt inzicht te krijgen in hoe een website presteert in de zoekresultaten van Google.

 

Met Search Console zie je  op welke zoekwoorden jouw website wordt gevonden en naar welke pagina’s het meeste verkeer gaat.  Je kunt ook zien welke zoekwoorden het meest bijdragen aan de CTR (click-through rates) en welke zoekwoorden juist minder effectief zijn. Wel handig om te weten hoe je gevonden wordt in Google.

 

Naast inzicht in zoekwoorden en verkeer, biedt Search Console informatie over de technische aspecten van je website. Zo kun je bijvoorbeeld zien of er fouten zijn op je website, zoals 404 of 500 meldingen. Tevens geeft Search Console aan hoe deze meldingen opgelost moeten worden (veelal heb je hulp nodig van een developer). Ook zie je  welke pagina’s geïndexeerd zijn en welke niet en welke pagina’s problemen ondervinden bij mobiele bruikbaarheid.

 

Deze informatie analyseer je en gebruik je vervolgens om je website te optimaliseren. Zo kunnen zoekmachine-prestaties verbeterd worden, wat vervolgens weer invloed heeft op het organische verkeer naar jouw website.

Welke zoekwoorden worden er gebruikt?

Nu je weet wat Search Console is, moet je met jouw website toegang krijgen. Zodra je website gekoppeld is aan Search Console, begint Google met het meten en analyseren van de gegevens van je website.Heb je hier hulp bij nodig? Dan weet je ons te vinden 😉

 

 

 

Scherm%C2%ADafbeelding 2023 05 24 om 16.37.08

Zoekresultaten analyseren

Door deze gegevens te analyseren, dien jij je website verder te optimaliseren, om zo jouw online vindbaarheid te verbeteren. Het is van essentieel belang voortdurend te werken aan de optimalisatie van je website om ervoor te zorgen dat deze goed blijft presteren in de zoekresultaten (zie: hoe schrijf je voor Google). Zo kun je wel een groot aantal vertoningen hebben, maar vervolgens geen clicks. Dit kan betekenen dat jouw meta titel of omschrijving niet voldoende pakkende teksten bevat. Zorg daarom dat je regelmatig nieuwe en relevante content toevoegt aan je website, backlinks van andere websites verzamelt en gebruiksvriendelijke URL’s en metadata gebruikt.

Leo en Svea

Meer halen uit je (zoekmachine) data?

Het analyseren van data is cruciaal om de bezoekers van je website te begrijpen en vervolgens aan de hand daarvan je website te optimaliseren voor zoekmachine-optimalisatie.  Zo kun je bijvoorbeeld door middel van website-analyse tools zoals Google Analytics inzicht krijgen in het gedrag van je bezoekers, zoals welke pagina’s zij bezoeken, hoe lang ze op je website blijven en waar ze vandaan komen.

 

Door deze data te analyseren en te begrijpen, kun je gerichte verbeteringen aanbrengen in je website en zorgen dat deze optimaal presteert op alle gebieden die belangrijk zijn voor jouw bedrijf of organisatie. Of het nu gaat om SEO (betere vindbaarheid in zoekmachines), UX, content of andere factoren die van invloed zijn op het succes van je website.

 

Ben je geïnteresseerd in het leren analyseren van data? Goed nieuws, wij hebben regelmatig interessante workshops over dit onderwerp.

Jorien Lugtmeyer

Hallo daar! Leuk dat je mijn artikel hebt gelezen. Als je deze tekst leest, is de kans groot dat je via een zoekmachine bij mijn artikel terecht bent gekomen – dat is precies waar ik goed in ben! Mijn artikelen zullen vooral gericht zijn op mijn expertise; zoekmachine optimalisatie (betaalt & onbetaald) en social advertising. Hulp nodig? Je weet me te vinden!

Jorien Lugtmeyer
Online marketeer

Lees meer van onze artikelen