Dit is waarom je User Generated Content moet inzetten

4 minuten leestijd

Onbetaalde en kwalitatieve content. Wie wil dat nou niet? Maak kennis met User Generated Content! Het zorgt voor een positieve impact op je online vindbaarheid en meer bereik op social media. Maar wist je ook dat je met UGC je geloofwaardigheid van je bedrijf kunt vergroten? Kom alles te weten over User Generated content én ontdek hoe je het inzet. 

Wat is User Generated Content?

Om je geheugen weer even op te frissen, allereerst een korte uitleg wat User Generated Content is.  User Generated Content is informatie die door de gebruiker zelf is geschreven. Onbetaald. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Blogs
  • Reviews & andere klant beoordelingen
  • Unboxing video’s
  • Social media posts
  • Communities

Het zijn dus ervaringen van echte mensen, waar andere mensen veel waarde aan hechten. Doordat men hun ervaringen gaat delen, online of offline, krijgen ze automatisch meer connectie met je product of met je bedrijf. Laten we het even op ons zelf betrekken. Wanneer een vriend, collega of familielid zegt dat een product of dienst echt van goede kwaliteit is, komt dat geloofwaardiger over en neem je het eerder voor waar aan.

Je leest het goed: je eigen klanten maken de content voor je! Het is old skool mond-tot-mond reclame, maar dan online. Betere contentmakers dan je eigen klanten zijn er niet.

Hoe zet je User Generated Content in?

Nu je weet dat USG een positieve invloed heeft op je geloofwaardigheid, kun je het ook inzetten voor commerciële doeleinden. Hoe je dat doet? We beginnen bij het begin:

#1 Kies je strategie 


Waarvoor wil je User Generated Content voor gaan inzetten? Wil je bijvoorbeeld vertrouwen wekken bij potentiële kopers of aandringen op aankoopintenties. Neem het See, Think, Do, Care-model (STDC-model) van Google. Wanneer je potentiële klant in zijn overwegingsfase zit, ofwel de think-fase, kan User Generated Content helpen om hem te overtuigen en over te gaan tot de Do-fase. Deze fase bestaat uit het doen van een aankoop of actie (dat noemen we conversie). Van lead naar klant. Van overwegen naar bestellen.

Het STDC-model is een model waarbij je kijkt naar de verschillende fases van de klantreis. Per fase kijk je wat je communicatieboodschap is, wie je wilt bereiken en via welke kanalen je dit doet.

#2 Verzamelen van User Generated Content

Als duizend mensen vertellen dat een hotel goed is, dan zal het wel zo zijn. Robert Cialdini noemt dit sociale bewijskracht. Dus als we iets zelf niet (echt) weten, laten we ons gedrag beïnvloeden door het gedrag van mensen om ons heen.

Wat heeft de klant over de streep gehaald om met je te gaan samenwerken? Een aanbeveling van iemand anders, een gelijkgestemde. Ga daarom klanten interviewen, op welke manier dan ook. Je kunt ook een e-mail uitsturen naar al je klanten met de vraag of ze een review willen achterlaten. Koppel er een te gekke actie aan of geef een cadeautje bij het achterlaten van een eerlijke review. Wil je het liever groots aanpakken? Kijk samen met je sales collega’s welke projecten jullie onlangs gerealiseerd hebben en vraag de klant specifiek of ze mee willen werken aan bijvoorbeeld een klantcase.

#3 Kies je soort User Generated Content

Ook moet je gaan nadenken hoe je deze User Generated Content gaat visualiseren. Ga je werken met teksten, quotes en een foto of ga je werken met video’s? Zorg dat je soort content aansluit bij je doelgroep, denk aan:

  • Foto klant met tekst
  • Video
  • Tekst quote (review)

Voor- en nadelen van User Generated Content

We hebben je al een aantal voordelen gegeven van UGC. Maar er zijn nog een paar voordelen die we nog niet hebben besproken met je. Elke keer dat iemand een online review over je schrijft, ziet Google dit als relevante. Daardoor kom je hoger in de zoekresultaten te staan van Google. Daardoor verbetert UGC je SEO-prestaties. Leuke bijkomstigheid! Zitten er ook nadelen aan user generated content? Ja. Een ontevreden klant kan ook haar of zijn frustraties delen. Verwijder het niet, maar reageer altijd. Neem dit serieus mee in je klachtenafhandeling. Probeer van een negatieve review toch iets positiefs te maken. Stop het niet in de doofpot. Een negatieve review is tegenwoordig acceptabel.

En nu?

Pak die microfoon, laat klanten aan het woord en laat ze vertellen over je bedrijf, je werkwijze, je producten of andere diensten. Dit levert écht waardevolle content op. Publiceer het op je website, deel het op social media en zet het in je campagnes. Doe dit wel consistent. Doordat er (onbetaalde) reviews worden gegeven, word je als authentiek en betrouwbare partner gezien. Daardoor creëer je ook meer loyaliteit bij je klanten. Helpende hand nodig? Je kan ons altijd bellen, mailen of appen!

Geschreven door

Moniek Holtrop - Oostra

"Een doordachte marketingstrategie die echt werkt? Van employer branding tot aan customer journey en alles daartussenin. Daar gaat mijn marketinghart sneller van kloppen. Daar schrijf ik ook graag artikelen over. Altijd praktisch ingesteld én met een vleugje boerenverstand'.

Strategisch marketeer & adviseur

Download inhaakkalender

Wefabric magazine


    Door je aan te melden ga je ermee akkoord dat we je maximaal 1x per maand marketingmails sturen. Alles in overeenstemming met onze privacyverklaring. Je kunt je ook altijd weer afmelden voor deze e-mails.