Een ode aan de QR code

3 minuten leestijd

Mooi zijn ze niet, functioneel wel: we hebben het over de QR code. Waar we een tijd geleden nog dachten dat het een uitstervend ras zou worden, moeten we als marketeers toch massaal bekennen dat het vierkantje met die o zo handige functie een comeback heeft gemaakt. Tijd om deze ondergewaardeerde tool eens een platform te geven. 

Wat is een QR code?

Moeten we dat eigenlijk nog uitleggen? Deze retro vierkant heeft zijn comeback hoofdzakelijk te danken aan de coronaperiode. Immers: de QR code, afkorting voor Quick Response code, vloog dagelijks in gesprekken over de keukentafel. Bij ieder evenement of etentje buiten de deur was ‘ie aanwezig.

De QR kent zijn oorsprong echter al vele jaren geleden. In 1994 uitgevonden door de Japanner Masahiro Hara, om auto onderdelen goed te kunnen tracken tijdens het productieproces. Of het nu waar is of niet: men denkt dat Hara zijn inspiratie voor de QR heeft gehaald uit het bordspel GO. En inderdaad, als je je ogen wat samenknijpt gaat dat bijna door voor een QR code. 😉

Toepassingen QR code

De QR code wordt op vele manieren toegepast – ook nog steeds zoals het origineel is bedacht als trackingmogelijkheid in het productieproces. Andere toepassingen waarbij je de code veel tegenkomt zijn:

  • Openen van websites
  • Online en offline met elkaar verbinden (op verpakkingen, tijdens tours etcetera)
  • Verbinden van WIFI netwerken
  • Betalingen
  • Toegangsbewijs tot een evenement

We(fabric) love(s) QR codes!

Laat de ode beginnen. Want wij zijn fan. Waarom?

 

#1 De QR code is gratis te gebruiken. Los daarvan zijn er talloze mogelijkheden – vaak tegen een kleine vergoeding – om de code te tracken. Zo weet je exact hoe vaak het wordt gescand. Handig toch!

 

#2 Je verbindt offline met online. En zeg nou zelf: welke andere tool doet dat zó goed als de QR? Op verpakkingen, tijdens events, op vrachtwagens, in WhatsApp, in je bedrijfsmagazine, op je visitekaartje: op ieder marketingmiddel kun je ze kwijt. De mogelijkheden zijn eindeloos!

 

#3 Informatie tot je nemen wordt eenvoudiger. Een alternatief voor de QR code in marketingtoepassingen is toch vaak een URL. Deze moet men – wanneer het offline wordt weergegeven – overtikken en dat gebeurt niet altijd. Ook is niet iedere URL even ‘clean’. De QR code is dan een mooie oplossing.

 

Hoe maak je ze mooi?

Nee, ook wij vinden QR codes niet mooi. Maar gelukkig zijn er wel mogelijkheden om ze iets te verfijnen. Zo zijn er tools om de QR in eigen huisstijl te zetten en in verschillende designs te weergeven. Ook dan zijn het geen grafische pareltjes, maar gelukkig kun je wat betreft vormgeving echt wel verfijning aanbrengen. Enkele tips:

  • Het is uiteraard wel afhankelijk van de toepassing, maar zorg ervoor dat de QR niet te groot wordt weergegeven. Zorg voor een mooie verhouding.
  • Voeg een achtergrond toe en zet deze eventueel speels in (zie voorbeeld).

Gebruiken maar!

Ook vol lof over de QR code na het lezen van dit artikel? Toepassen maar! Gratis QR codes genereer je bijvoorbeeld hier. Marketingmiddelen nodig waar je perfect gegenereerde code op kan? Wij helpen je graag aan professionele uitingen of een maatwerk website of webapplicatie waar je de code naar toe kunt sturen.

Lees meer van onze artikelen

Ontdek de Wecademy