Social media in 2024: trends & ontwikkelingen
Home » Social media in 2024: trends & ontwikkelingen
Gebruiken we social media zoals Instagram en TikTok steeds vaker, maar blijkt Threads slechts een eendagsvlieg te zijn terwijl X een comeback maakt? De wondere wereld van social media blijft verrassen, dat blijkt weer uit een nieuw Newcom’s social media onderzoek voor 2024.
Hey, welkom terug! Fijn dat je er weer bent. Herinner je je nog de vorige keer dat we het hadden over social media trends en ontwikkelingen? Misschien was je er toen niet bij, maar geen zorgen! Je kunt het altijd teruglezen voor een opfrisser, of je kunt nu gewoon aansluiten. Ik zal je namelijk bijpraten over de nieuwste ontwikkelingen in social media land voor 2024. Bakje koffie of thee bij de hand? Misschien iets lekkers erbij? Oké, laten we beginnen.
Social media: onze levensader in 2024?
Eerst even een vraag: hoe zit het met jouw social media-gebruik? Ben je er minder mee bezig geweest, of is je telefoon inmiddels je tweede rechterhand geworden? Als ik voor mezelf mag spreken, scrol ik nog steeds lekker door mijn kanalen alsof het mijn ochtend-, middag- en avondkrant zijn. En ik ben daar niet de enige in. Ook dit jaar zijn we namelijk meer tijd gaan spenderen op onze kanalen, en dan met name leeftijdsgroepen tot 14 jaar. Gemiddeld zo’n twee uur per dag! Shocking? Wat mij betreft niet. Je ziet het eigenlijk al in onderstaande grafiek. Het zijn alleen de 65-plussers die een aantal minuten social media tijd hebben ingeruild voor een andere activiteit:
Wie groeit het hardst?
Ik citeer even wat ik vorig jaar zei: “TikTok staat dan wel nog niet in de big five van de social media platforms, maar ik sluit niet uit dat dit nog gaat gebeuren. Maar goed, daarover spreken we elkaar volgend jaar weer.” En ja hoor, TikTok blijft, net als Instagram, groeien in dagelijks gebruik. Maar… ja, daar is echter een maar: de groei is wel afgevlakt. Vorig jaar groeide het kanaal met 34%, terwijl dat nu slechts 6% in dagelijks gebruik is toegenomen. Wat dan de grootste stijger is? LinkedIn! Zij zijn met 10% gegroeid van 5 miljoen naar 5,5 miljoen gebruikers. Is jouw doelgroep ook actief op LinkedIn? Tijd om de pagina van jouw bedrijf ook een boost te geven!
Dit betekent overigens niet dat andere kanalen stil hebben gestaan. Instagram en TikTok blijven namelijk groeien, net als andere kanalen. Eerder vertelde ik je dat minder gebruikers kiezen voor Facebook en X, maar de onderzoeksresultaten laten ook dit jaar weer zien dat je ergens niet zomaar een touw aan vast moet knopen. Facebook is namelijk voorzichtig gestegen in gebruikers met 3% naar 10,1 miljoen – gelijk aan YouTube.
En dan hoor ik je nu denken; hoe zit dat dan met X?
Threads vs. X: de omslag van de digitale strijd
Vorig jaar vertelde ik je over de digitale strijd tussen Threads en X. Het leek er namelijk even op dat X aan populariteit zou verliezen door de ‘concurrentie’ van Threads. Maar raad eens? Het tegendeel blijkt waar te zijn. Threads maakte in december 2023 dan wel een vliegende start, maar ondertussen zijn er al 400.000 gebruikers afgehaakt en is de grootste hype er eigenlijk zelfs al vanaf. Oftewel, het lijkt voor nu een eendagsvlieg te zijn. Maar of dat zo blijft? Dat is nog maar de vraag, en wie weet deel ik volgend jaar weer heel ander nieuws met je. 😉
X? Die heeft ondertussen een opmerkelijke groei laten zien. Vorig jaar was het gebruik gedaald met 13%, maar 240.000 dagelijkse gebruikers hebben toch weer de weg naar het platform weten te vinden, waardoor het met 4% toch weer omhoog krabbelt.
1, 2, 3… big five
Dat de grote jongens groot blijven, is één ding dat zeker is. Hoewel er de afgelopen twee jaar een verschuiving leek te zijn, zet die trend zich niet door. Ik citeerde mezelf eerder in deze blog al met een voorzichtige uitspraak over wellicht een plekje voor TikTok in de big five, maar je stoot deze kanalen niet zomaar van hun troon. Kijk maar naar Facebook; wanneer je denkt dat het kanaal ‘vergrijst,’ maakt het toch weer een opvallende groei door. Dus hierbij nog eens een opfrisser, dit is de felbegeerde big five:
- YouTube
Wat ik hiermee maar wil zeggen, is dat social media niet weg te denken is. Gezien het feit dat het aantal social media gebruikers stijgt en we er meer tijd op doorbrengen, is het dé plek om jouw bedrijf in de schijnwerpers te zetten. En zoals ik eerder al zei, maar nu nogmaals: het feit dat het ene kanaal groeit en het andere niet, betekent niet dat jouw doelgroep ook van kanaal naar kanaal hopt. Ik wil je echter wel scherp houden en je inspireren.
Op welke kanalen bevindt jouw bedrijf zich?
Maar, beste Sigrid, wat doe ik dan op die kanalen?
Heb je even de benen gestrekt? Misschien een kijkje genomen in de koelkast om te zien of er iets lekkers ligt, of heb je iets verfrissends te drinken gepakt? Mooi, laten we dan weer verder gaan. Want het zijn niet alleen de kanalen en gebruikers waar veel gebeurt; ook wát we doen is ontzettend belangrijk. Ik vertel je kort maar krachtig waar jij je dit jaar op moet richten:
1. SEO x social media
“Maar wacht even, SEO is toch een compleet ander vakgebied? Dat heb ik zojuist gelezen in de blog van Jorien!” (Nog niet gedaan trouwens? Tipje: doen!) Oké even ter zake: social media wordt steeds meer dé bron voor zoekopdrachten. Even een voorbeeldje: wanneer ik een vakantie wil boeken, zoek ik dat ene Griekse eiland bijvoorbeeld eens op Instagram op. Want wat beleven anderen er? En wat zijn dé plekken om te bezoeken? Tijd om ook buiten Google goed gevonden te worden dus. Net zoals je een artikel op je blog of een pagina op je site zou optimaliseren voor SEO, is het belangrijk om een geoptimaliseerde aanpak te volgen voor je sociale content. Zorg ervoor dat je je berichten en profiel optimaliseert voor maximale vindbaarheid door de juiste trefwoorden te gebruiken in je caption en de juiste hashtags toe te voegen. Dus; SEO is niet langer alleen voor je website. Aan de slag dus!
2. Aiiii…. AI!
Er gaat tegenwoordig geen dag meer voorbij zonder iets te lezen over AI. En ja, het speelt ook voor jouw social media een grote rol. Heb jij er een haat-liefde verhouding mee? Of wellicht ben jij helemaal om? Hoe dan ook, het heeft een enorme invloed op de teksten die we schrijven, het opdoen van inspiratie, het opstellen van contentkalenders en zelfs het ontwerpen van visuals. Experimenteer eens met AI en ontdek wat het voor jouw content kan betekenen. Maar let op: jouw persoonlijke touch is nog altijd ontzettend belangrijk. Blijf menselijk!
Wat denk jij: wordt de toekomst van social media volledig beheerst door AI, of gaat dat te ver en houden wij zelf de regie?
3. Hip met creatorship
Klinkt je bekend in de oren? Klopt, want dit zei ik in mijn vorige update ook en we zetten ‘m dit jaar gewoon weer door. De focus ligt hierbij niet op influencer marketing, maar juist op de content die door jouw klant is gemaakt. Oftewel, user generated content. Denk bijvoorbeeld aan een post die volledig is gewijd met positieve ervaringen over jouw product en/of dienst. Het resultaat? Authentieke content en meer betrokkenheid. Bekijk maar eens de reels op het Instagram-account van Blokker!
4. De opkomst van langere video’s in contentstrategieën
Ja, daar is ‘ie weer: video’s, en dan specifiek korte, belanden elk jaar wel weer op trendlijstjes. Maar… plottwist. Langdurende video’s maken een opmerkelijke comeback door. TikTok heeft al langere video’s geïntroduceerd van één minuut, gevolgd door video’s van 10 minuten en recentelijk zelfs uploads van 30 minuten. Kortdurende video blijft echter een effectief onderdeel van jouw contentstrategie, maar denk ook eens na over hoe je langere verhalen over jouw bedrijf kunt integreren in jouw content.
To be contintued… Houd onze blogs in de gaten!
Creators klaar? Creëren maar!
Zo, dat is heel wat informatie om te verwerken. Maar ik heb nog meer! En nee, wees niet bang, dat komt allemaal in een andere blog. Nu is het tijd om deze informatie te verwerken en aan de slag te gaan met jouw content. Heb ik je verrast met nieuwe inzichten, of had je deze ontwikkelingen al zien aankomen? Ik ben benieuwd! Als je hulp nodig hebt of gewoon wilt sparren, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.
Wat wil jij graag lezen in de volgende blog? Laat het me weten!
Geschreven door
"Het vinden van de juiste woorden om een verhaal te vertellen of het creëren van een pakkend beeld? Dat geeft mij energie. Creatieve chaos? Daar maak ik geen punt van. Die zet ik als content creator namelijk wel op de i. Mijn artikelen gaan dan ook over alles op het gebied van content: van het bedenken, schrijven tot vormgeven. Met een gezonde dosis creativiteit en oog voor detail!"