Tips voor een vlekkeloze SEO migratie

3 minuten leestijd

Gaat er bij jou niet direct een lichtje branden als je jezelf de vraag stelt; waar moet ik op het gebied van SEO op letten bij de livegang van mijn nieuwe website? Dan is dit een artikel voor jou!

Het behouden van huidige opgebouwde SEO waarde (autoriteit) kan een uitdaging zijn. Het ‘zomaar’ omzetten van je website naar een nieuwe domeinnaam of het veranderen van de URL-structuur kan grote gevolgen hebben voor je organische prestaties. Daarom is een goede voorbereiding van belang, voordat de migratie daadwerkelijk plaatsvindt. Als een migratie niet correct wordt uitgevoerd, kan dit desastreuze gevolgen hebben voor de huidige positie van de website in de zoekresultaten. En eenmaal verloren kost het terughalen van die posities veel tijd.

Uitdagingen SEO migratie

Een van de grootste uitdagingen tijdens de SEO migratie is het behouden van je huidige rankings en verkeer. Als je niet voorzichtig bent kan het zijn dat je deze verliest en dat het lang duurt voordat je weer terug bent op hetzelfde niveau. Een ander probleem is dat zoekmachines de veranderingen misschien niet direct oppikken, wat kan leiden tot duplicate content en andere problemen.

Je huidige prestaties in kaart brengen

Een goede voorbereiding is essentieel voor een succesvolle SEO migratie. Het is belangrijk om te weten waar je naartoe wilt en hoe je daar wilt komen. Het is ook belangrijk om te weten wat de impact zal zijn op je huidige SEO-prestaties en hoe je deze zo klein mogelijk houdt. Maak tijd voor de migratie én zorg ervoor dat alle betrokken partijen op de hoogte zijn van de veranderingen.

SEO migratie: checklist

Om ervoor te zorgen dat je niets over het hoofd ziet tijdens je SEO migratie, hebben wij een checklist voor je samengesteld. Zo wordt jouw migratie een eitje! 😉

  1. Maak een nulmeting van je huidige keyword posities en websitebezoekers
  2. Verzamel alle URL’s van je oude site en bepaal de nieuwe URL structuur
  3. Stel een redirectplan op van de oude naar de nieuwe URL’s
  4. Test je redirects om te controleren of ze correct werken
  5. Maak een XML-sitemap van je nieuwe site en dien deze in
  6. Check eventuele meldingen van duplicate content en zorg ervoor dat deze is opgelost
  7. Controleer of alle pagina’s correct zijn geïndexeerd
  8. Werk je interne links bij (Het is zonde om interne links met een 301-redirect op je website te hebben, aangezien dit je crawlbudget kan verbruiken.)
  9. Monitoring (zie volgende alinea 😉).

Loop bovenstaande punten bij langs. Zijn er zaken waar je niet uitkomt? Stel je vraag aan de online marketeers van Wefabric of laat je migratie volledig aan ons over.

Tools en monitoring van je migratie

Het is mogelijk dat ondanks de uitgebreide test zich alsnog problemen voordoen. Houd daarom met name de eerste dagen na de website migratie alle statistieken in de gaten. Hieronder de statistieken die jij in de gaten moet houden én de benodigde tools.

Google Analytics
– Controleer het huidige verkeer

SE Ranking
– Check de positie van de zoekwoorden en url’s
– Check je backlinks

Search Console
– Controleer of alle pagina’s worden geïndexeerd
– Controleer eventuele 404-pagina’s en andere foutmeldingen

Hulp nodig?

Een SEO migratie kan een uitdaging zijn, maar met de juiste voorbereiding en planning kan het soepel verlopen. Zorg ervoor dat je een checklist hebt en gebruik de juiste tools om je te helpen bij de migratie. Blijf je website monitoren om ervoor te zorgen dat je eventuele fouten snel opspoort. Hulp nodig? Neem gerust contact op. Onze online marketeers staan voor je klaar!

Download inhaakkalender

Inhaakkalender social media 2023