Tips voor een vlekkeloze SEO migratie

Staat je nieuwe website bijna klaar om live te gaan? Vergeet dan niet hoe belangrijk SEO is tijdens deze overgang. Een website-migratie zonder plan kan je zichtbaarheid in zoekmachines flink schaden. Geen zorgen, met onze handige checklist maak je een soepele start!

Het behouden van huidige opgebouwde SEO waarde (autoriteit) kan een uitdaging zijn. Het ‘zomaar’ omzetten van je website naar een nieuwe domeinnaam of het veranderen van de URL-structuur kan grote gevolgen hebben voor je organische prestaties. Daarom is een goede voorbereiding van belang, voordat de migratie daadwerkelijk plaatsvindt. Een foutje in de migratie zal een  flinke impact hebben op je zoekresultaten: zo kun je ineens veel lager scoren. Gelukkig is er een oplossing! Door deze checklist te volgen, blijf je vindbaar en hou jij je SEO-waarde intact.

“Wil je niet dat al je harde werk verloren gaat in de zoekresultaten?

SEO migratie: checklist

Om ervoor te zorgen dat je niets over het hoofd ziet tijdens je SEO migratie, hebben wij een checklist voor je samengesteld. Zo wordt jouw migratie een eitje! 😉

  • Maak een nulmeting van je huidige keyword posities en websitebezoekers
  • Verzamel alle URL’s van je oude site en bepaal de nieuwe URL structuur
  • Stel een redirectplan op van de oude naar de nieuwe URL’s
  • Test je redirects om te controleren of ze correct werken
  • Maak een XML-sitemap van je nieuwe site en dien deze in bij o.a. Search Console
  • Check eventuele meldingen van duplicate content en zorg ervoor dat deze is opgelost
  • Controleer of alle pagina’s correct zijn geïndexeerd
  • Werk je interne links bij (Het is zonde om interne links met een 301-redirect op je website te hebben, gaat ten koste van je ranking en laadtijd)
  • Monitoring

Vind je deze checklist wat te globaal? Geen probleem, we hebben hem hieronder nog uitgeschreven.

Je huidige prestaties in kaart brengen

Een goede voorbereiding is essentieel voor een succesvolle SEO migratie. Het is belangrijk om te weten waar je naartoe wilt en hoe je daar wilt komen. Het is ook belangrijk om te weten wat de impact zal zijn op je huidige SEO-prestaties en hoe je deze zo klein mogelijk houdt. Maak tijd voor de migratie én zorg ervoor dat alle betrokken partijen op de hoogte zijn van de veranderingen. 

Wefabric marketing en web Friesland

“Het is wenselijk om een online marketeer aan te laten sluiten tijdens het website realisatieproces”

Ter voorbereiding:

Overzicht maken van huidige websitestructuur
Analyseer huidige SEO-prestaties (rankings, geïndexeerde pagina’s)
Maak een korte en lange sitemap voor de nieuwe structuur

Stap 1. Nulmeting uitvoeren & toevoegen in SE Ranking

Start met een nulmeting in SE Ranking. Hierin verzamel je de huidige posities, bezoekers, maar ook crawlfouten en overige belangrijke statistieken.

Je inventariseert welke huidige posities de landingspagina’s nu hebben en op welke zoekwoorden jij goed wordt gevonden. Al deze informatie verwerk je in een overzicht. Deze nulmeting stelt de schade van de website migratie vast na livegang. Zo weet je – indien er enorme dalingen in de posities hebben plaatsgevonden – dat er iets niet goed is gegaan.

Stap 2. Maak een overzicht van de huidige URL’s

Bekijk de sitemap van de huidige website (bijv. via Search Console, SE ranking of via /sitemap.xml) Maak een overzicht van alle URL’s in Excel, Google Spread of Numbers. Verwijder daarin de domeinnaam, zodat je redirects via een ‘redirectool’ zoals Redirections in kunt stellen. 

Stap 3. Bepaal de nieuwe URL structuur

Wanneer je stap 1 en stap 2 hebt uitgevoerd is het van belang om de nieuwe URL structuur uit te gaan werken. Hierbij kun je meteen rekening houden met je SEO-strategie. De linkstructuur van een website of webshop wordt vaak bepaald aan de hand van een zoekwoordenonderzoek, het type website en het type pagina.

Bij het bepalen van de nieuwe linkstructuur is het van belang rekening te houden met de huidige pagina’s. De oude pagina’s moeten straks een redirect krijgen naar zo relevant mogelijke nieuwe pagina’s. Binnen de structuur en gebruiksvriendelijkheid van de website, houd je ook meteen rekening met de ‘nieuwe’ menustructuur. Je bezoekers moeten namelijk makkelijk naar belangrijke pagina’s kunnen navigeren. 

Net voor livegang

Redirect oude URL’s (301) en controleer werking
Zet bestaande content over en breid uit waar nodig
Controleer op duplicate content
Zorg dat meta-tags (titel en beschrijving) correct zijn

Stap 4. Redirects opstellen

Om oude URL’s goed door te sturen, gebruik je permanente verwijzingen (301-redirects). Dit laat zoekmachines weten dat een URL definitief is verhuisd. Stel een lijst op van de oude URL’s die naar de nieuwe moeten verwijzen. Voor pagina’s die niet meer bestaan, stel een redirect in naar een relevante pagina of de homepage. Als een populaire product- of dienstpagina vervalt, maak dan een pagina aan die dit uitlegt. Biedt vervolgens  een alternatief, zodat bezoekers soepel door je website blijven gaan. 

Stap 5. Test de redirects

Door redirects te testen voorkom je negatieve gevolgen en detecteer je problemen voordat je de nieuwe website live gaat na migratie, zo zorg je voor een vlekkeloze migratie. 

Stap 6. Monitoren van de migratie

Het is mogelijk dat ondanks de uitgebreide test zich alsnog problemen voordoen. Houd daarom met name de eerste dagen na de website migratie alle statistieken in de gaten.

Op de volgende punten moet je zeker letten:

  • Controleer het huidige verkeer wat je verkrijgt vanuit zoekmachines. (→ Analytics)
  • Controleer de positie van elke URL en zoekwoorden in de zoekmachine. (→ SE Ranking)
  • Controleer of de pagina’s worden geïndexeerd. (→ Search Console)
  • Controleer op foutmeldingen. (→ Search Console)
  • Controleer 404-pagina’s (→ Search Console of https://www.brokenlinkcheck.com/)
  • Implementeren van canonieke tags waar nodig (→ Rank Math of Yoast)
  • Rapportages aanpassen mits nodig, bijvoorbeeld als je Looker Studio hebt opgezet.
Marketingbureau Sneek

Stap 7. Extra zaken om rekening mee te houden

URL’s in advertentiecampagnes

Vergeet bovendien niet eventuele campagnes, in bijvoorbeeld Google Ads, aan te passen. Hier staan waarschijnlijk nog oude URL’s ingesteld.

Backlinks

Heb je in het verleden gewerkt aan een goed backlinkprofiel door middel van bijvoorbeeld linkbuilding. Door alle websites uit het backlinkprofiel te benaderen en te vragen de link aan te passen, zorg je ervoor dat de volledige waarde naar de nieuwe URL’s doorgestuurd wordt.

Interne links

Vaak worden alle redirects correct ingesteld, maar worden interne links vergeten. Je wilt geen interne links met een 301 redirect op je website hebben staan, dit kost je namelijk crawlbudget. Zorg er daarom voor dat alle interne links ook correct worden aangepast. Het is aan te raden om op elke pagina in ieder geval één interne link op te nemen.

Meta descriptions en titels

Vergeet ook niet alle titels en meta descriptions te controleren. Wanneer je één op één URL’s hebt gekopieerd, vergeet dan niet ook de titel en meta description mee te nemen. Maak voor nieuwe URL’s meteen correcte en goede titels en meta descriptions die aansluit op je SEO-strategie.

Google Analytics

Je wilt goed meten na de website migratie en vaak wordt een klein onderdeel over het hoofd gezien hierbij. Plaats het oude Google Analytics of GTM script op de nieuwe website. Zodat je direct alles goed kunt meten, maar ook historische data hebt. Zorg ook dat je alle events goed hebt ingesteld.

Hulp nodig?

Een SEO migratie kan een uitdaging zijn, maar met de juiste voorbereiding en planning kan het soepel verlopen. Zorg ervoor dat je bovenstaande  checklist hebt en gebruik de juiste tools om je te helpen bij de migratie. Blijf je website monitoren om ervoor te zorgen dat je eventuele fouten snel opspoort. Hulp nodig? Neem gerust contact op. Onze online marketeers staan voor je klaar!

Geschreven door

Jorien Lugtmeyer

Hallo daar! Leuk dat je mijn artikel hebt gelezen. Als je deze tekst leest, is de kans groot dat je via een zoekmachine bij mijn artikel terecht bent gekomen - dat is precies waar ik goed in ben! Mijn artikelen zullen vooral gericht zijn op mijn expertise; zoekmachine optimalisatie (betaalt & onbetaald) en social advertising. Hulp nodig? Je weet me te vinden!

Online marketeer