Waarom een sterke merkidentiteit zo belangrijk is
Home » Waarom een sterke merkidentiteit zo belangrijk is
Een sterke merkidentiteit is net zo onmisbaar als een kop sterke koffie op de maandagochtend.
Maar wat houdt het precies in en hoe ontwikkel je een sterk merk? Alles draait om identiteit. In tekst. In beeld. In alles. Want ook hier geldt het gezegde: een eerste indruk maak je maar één keer. Herkenbaarheid, consistentie, merkwaarden, positionering, storytelling en differentiatie zijn dé ingrediënten om een sterk merk te creëren. Trek die werkschoenen met stalen neuzen maar aan, want we gaan bouwen!
Merkidentiteit, wat is het?
Een merkidentiteit is uniek en inspireert. Het zijn de bouwstenen van je onderneming. Het uiterlijk van je merk. De huisstijl, de communicatie, de medewerkers en alles wat je ziet. Als deze elementen samen maken, of kraken, je merk.
Een merkidentiteit bestaat uit:
- Merknaam
- Idealen en drijfveren
- Merkwaarden
- Merkpositionering
- Merkbelofte
- Merkcommunicatie & storytelling
- Huisstijl (logo, slogan, kleurenpallet, typografie en andere visuele elementen)
Het bouwen van een merkidentiteit gaat verder dan een beetje knutselen in Canva. Een logo is belangrijk. Vertel niet het gehele verhaal over je bedrijf. Wist je dat klanten en medewerkers zich graag verbinden aan bedrijven met een sterke en duidelijke merkidentiteit?
Het belang van een merkidentiteit
Waarom investeren in een merkidentiteit? Die vragen krijgen we vaak, en geven we je graag antwoord op.
#1 Onderscheidend vermogen creëren
Je wilt immers niet lijken op de concurrent. Door een sterk merk te bouwen, weet je je te onderscheiden in beeld & tekst (storytelling) en andere visuele uitingen.
#2 Betrouwbaarheid
Een consistente merkuitstraling wekt vertrouwen en geeft indruk van stabiliteit en betrouwbaarheid. Klanten kiezen doorgaans sneller voor een bedrijf die een sterke merkidentiteit hebben opgebouwd.
#3 Loyaliteit
Een positieve merkervaring leidt vaak tot herhaalaankopen. Het creëert een emotionele band. Klanten zijn loyaler en komen sneller en vaker bij je terug. Dat geldt ook voor je medewerkers.
#4 Herkenning
Is je merk gemakkelijk te herkennen en ook uit te spreken? Dat vergemakkelijkt de mond-tot-mondreclame en maakt marketinginspanning ook veel effectiever. Waarom? Omdat klanten het merk sneller associëren met bepaalde waarden, kwaliteiten. Ook wordt je sneller gezien als betrouwbaar.
Organisaties die inzetten op merkidentiteit zijn op langere termijn succesvoller dan vergelijkbare bedrijven.
Zo blijkt uit onderzoek van Interbrand’s Best Global Brands, Millward Brown’s BrandZ, Forbes Insights en PwC onderzoeken. Hoewel het geen garanties zijn, geeft het wel aan dat een aantrekkelijke merkidentiteit een cruciale rol speelt in het succes van ondernemingen op de lange termijn.
Neem Bever als voorbeeld. De marketingstrategie van Bever is tegenwoordig niet meer puur op omzet gericht. Zij richten zich op hoe de klant écht geholpen kan worden de beste keuze te maken voor een product, dat past bij hun behoefte. Daarvoor zijn ze teruggegaan naar de basis, naar wie ze in de kern zijn. Het levert meer betrokken medewerkers op, meer energie en meer tevreden klanten. Ook is hun beeldmerk afgelopen jaren veranderd. De naam en ook het dier ‘de bever’ is altijd gebleven.
Hoe ontwikkel je een sterk merk?
Begint het al te kriebelen om aan de slag te gaan? Komt dát even goed uit, want we geven je een aantal handvatten om een sterk merk te ontwikkelen.
#1 Onderzoek de markt & je doelgroep
Hoe ziet de markt eruit waarin je onderneming actief is? Misschien heb je afgelopen jaren al marktonderzoek gedaan, maar ook de branches waarin je actief bent veranderen. Ga op onderzoek uit. Online, maar bezoek ook eens beurzen, lees nieuwsbrieven en ga in gesprek met concullega’s en klanten. Verdiep je ook in de doelgroep. Welke overwegingen maken zij om een keuze te maken? Welke zorgen hebben ze of welke uitdagingen hebben ze? Tip: stel persona’s op en breng je doelgroep tot leven. De snelste en goedkoopste manier om je doelgroep goed te leren kennen? Trakteer je ideale klant eens op een kop koffie en wees echt geïnteresseerd. Succes gegarandeerd!
#2 Analyseer de concurrentie
Weet jij wie je concurrenten zijn? Schrijf ze allemaal op. Dan is het tijd om even verder te kijken. Want er zijn nog meer concurrenten dan je denkt. De behoefte van de klant is niet altijd het product of dienst dat verkocht wordt. Concurrentie van een restaurant kan bijvoorbeeld zitten in andere restaurants, maar ook in het laten thuisbezorgen van eten. Meer weten? Lees deze blog over categoriebehoefte.
Beschrijf daarna waarom klanten voor jouw product of diensten moeten kiezen, in plaats van die van je rivaal. Geef op deze vragen niet het standaard antwoord als: je service is veel beter en je product is van de beste kwaliteit. Dat is namelijk een typisch gevalletje ‘open deur’ en zegt je concurrent ook. Denk echt even goed na wat je bedrijf zo uniek maakt.
“Durf unieke verhalen te delen.”
Bepaal je merkidentiteit
Waarom bestaat je bedrijf? Neem de tijd om deze vraag te beantwoorden. Bij het bepalen van je merkidentiteit voeg je een toekomstbeeld van je merk toe. Een stip aan de horizon. Want: waar wil je naartoe?
Om je merkidentiteit te bepalen kun je verschillende marketingmodellen gebruiken. Denk aan de merkpiramide van Keller, merkidentiteitsprisma van Kapferer, de Brand Essence Wheel. Deze modellen helpen je bij het identificeren van de kenmerken van je merk. Wat is je merkbelofte, je merkwaarden, je merkpersoonlijkheid en merkpositionering?
#1 Schrijf je merkverhaal
Met je merkverhaal trek je klanten en medewerkers aan. Dat doe je met je authentieke verhaal in de juiste tone of voice. Durf uniek, echt en kwetsbaar te zijn. Gooi die wollige woorden uit het raam, begin geen zinnen met ‘wij’ en huur gewoon een rasechte copywriter in die dit verhaal op papier kan zetten. Het is de moeite waard, beloofd! Je maakt hiermee direct duidelijk waar jij als bedrijf voor staat. Maar ook, wat je onderscheid van de concurrent.
#2 Vind de ideale klant
Je kunt niet iedereen als klant hebben. Want als je iedereen wilt helpen, help je niemand. Durf daarom te kiezen in wie je klanten worden. Leer ze kennen. Alleen dan kun je ze bereiken én raken met doeltreffende communicatie. Stel daarom persona’s op en krijg meer inzicht.
#3 Word visueel aantrekkelijk en stel merkcommunicatie op
Tijd voor creativiteit! Dit is hét moment om de visuele identiteit op stellen. Maak je merk zo onderscheidend op alle visuele vlakken. Van logo tot aan kleuren, typografie en beeldgebruik. Creëer je eigen stijl die volledig bij je merkidentiteit past.
#4 Ga voor de maximale klantbeleving
Heb je al eens een customer journey opgesteld? Je leest hier hoe je dit kunt doen. Gebruik alle informatie die je tot nu hebt opgesteld en verzameld. Waar liggen nog kansen? Wat moet nog beter of waar leg je extra nadruk op? Aan de hand van deze uitkomsten ga je aan de slag met al je collega’s om te zorgen dat de klantbeleving op alle fronten wordt verbeterd.
Re-branding vs merkidentiteit
Door de o-zo-snel veranderende wereld is in plaats van een volledig nieuwe merkidentiteit, re-branding ook een optie. Niet alleen de wereld veranderd, ook je bedrijf veranderd met de jaren. Soms is de bestaande look-and-feel niet meer van deze tijd, maar heb je als een bestaand merk wél al veel merkwaarde opgebouwd. Klanten, medewerkers en leveranciers hechten waarde aan het merk. Een re-branding kan daarom een oplossing zijn. Je doet geen afstand van het bekende, vertrouwde merk, maar geeft het een nieuwe. Daarover binnenkort meer ;).
En nu?
Conclusie: een sterke merkidentiteit is niet simpelweg een logo of een kleur kiezen. Het zorgt voor emotionele connectie met de doelgroep. Investeer in merkidentiteit en je ziet dat je klanten aantrekt, als bijen naar honing. Blijf in alles consistent, net zoals je ochtendkoffie routine. Hulp of advies nodig? Mail Moniek.
Gewoon lekker verder lezen
Geschreven door
"Een doordachte marketingstrategie die echt werkt? Van employer branding tot aan customer journey en alles daartussenin. Daar gaat mijn marketinghart sneller van kloppen. Daar schrijf ik ook graag artikelen over. Altijd praktisch ingesteld én met een vleugje boerenverstand'.