Wat is technische SEO en waarom is het zo belangrijk?
Home » Wat is technische SEO en waarom is het zo belangrijk?
Herken je dat? Je wilt een nieuwe website en vraagt offertes aan bij diverse bedrijven. Hier krijg je een opsomming van allerlei functionaliteiten die in een website zitten. Deze is mobielvriendelijk, SEO-geoptimaliseerd en voldoet aan de technische vereisten. Maar wat houdt dit precies in? En voldoet die ‘nieuwe’ website dan wel aan de allernieuwste regels en juiste technieken? En wat houdt dát dan eigenlijk in? Wij leggen het uit!
Wat is technische SEO?
Technische SEO draait om de technische basis van je website die invloed heeft op hoe goed zoekmachines je site kunnen vinden, crawlen en indexeren. Het omvat zaken zoals paginasnelheid, linkstructuur, XML-sitemaps en Schema-markup. Hoewel goede content belangrijk is, kan je site zonder een solide technische basis niet optimaal presteren in zoekmachines. Zie het als het fundament van je huis. Als dit niet goed is, verzakt je huis. Zo is het ook met je website. Zonder een goede technische basis is online scoren een ‘no go’.
Vind je deze checklist wat te globaal? Geen probleem, we hebben hem hieronder nog uitgeschreven.
Als je technische SEO niet op orde is:
Waarom technische SEO essentieel is:
- Zichtbaarheid: Als Google je site niet ontdekt, kan deze niet worden geïndexeerd en verschijnt deze niet in de zoekresultaten.
- Gebruikerservaring (UX): Trage laadtijden, gebroken links en slechte navigatie leiden tot frustratie bij gebruikers én slechtere rankings in Google.
- SEO-resultaten: Zelfs met geweldige content haal je zonder technische SEO niet het maximale uit je organische verkeer.
“Als Google je site niet ontdekt, kan deze niet worden geïndexeerd en verschijnt deze niet in de zoekresultaten.”
Vier pijlers van technische SEO
1. Ontdekkingsvermogen (Discoverability):
Dit bepaalt hoe goed zoekmachines je website kunnen vinden via sitemaps, links en tools zoals Google Indexing API. Zonder ‘discoverability’ zal je site niet in de zoekresultaten verschijnen.
Optimaliseren voor ontdekkingsvermogen:
- Zorg voor een heldere site-architectuur.
- Gebruik interne links en een XML-sitemap.
Hiervoor kun je gebruik maken van tools zoals Screaming Frog, Google Index API of Search Console.
2. Crawlbaarheid (Crawlability):
Crawlen is het proces waarbij zoekmachines je site doorzoeken via links om nieuwe of bijgewerkte pagina’s te vinden.
Optimaliseren voor crawlbaarheid:
- Creëer een SEO-vriendelijke site-structuur.
- Voorkom dubbele inhoud en crawler traps (bijvoorbeeld, onjuiste redirects, filtering, sortering, dubbele slug gebruik, paginering
- Verbeter de paginanelheid.
Gebruik tools zoals Screaming Frog, Google Search Console of Ahrefs om mogelijke traps te identificeren en te corrigeren.
3. Indexeerbaarheid (Indexability):
Dit bepaalt hoe snel en efficiënt Google je pagina’s toevoegt aan zijn database. Als je site niet goed wordt geïndexeerd, verschijnen je pagina’s niet in de zoekresultaten.
Optimaliseren voor indexeerbaarheid:
- Gebruik Schema-markup en hreflang-tags.
- Zorg voor een juiste canonical-structuur.
- Optimaliseer JavaScript voor SEO.
Ook hierbij zijn Screaming Frog SEO Spider, Search Console en SE ranking ideaal.
4. Gebruikerservaring (User Experience, UX):
Een goede UX zorgt ervoor dat bezoekers langer blijven en meer betrokken zijn, wat ook door Google wordt beloond.
Optimaliseren voor UX:
- Verbeter Core Web Vitals (zoals laadsnelheid en stabiliteit van de pagina).
- Zorg voor toegankelijke en gebruiksvriendelijke navigatie.
Continu proces van technische SEO-optimalisatie
Technische SEO vereist voortdurende aandacht en monitoring. Enkele belangrijke workflows:
- Regelmatige audits: Controleer je site op prestaties en technische problemen om verbeteringen door te voeren. Hiervoor zou je SEranking, SEM Rush of MOZ kunnen gebruiken.
- Monitoring: Gebruik tools om 24/7 wijzigingen en problemen te signaleren en snel op te lossen, denk hierbij aan Search Console & Google Core Web Vitals.
Updates zijn cruciaal
De online wereld verandert snel. Wat vandaag werkt, kan morgen achterhaald zijn. Daarom zijn regelmatige updates noodzakelijk. Dit geldt niet alleen voor je content, maar ook voor de technische kant van je website. Denk aan software-updates, beveiligingspatches en het bijhouden van nieuwe SEO-richtlijnen.
Waar moet je rekening mee houden bij het opvragen van een offerte?
Controleer of bovengenoemde punten zijn benoemd. Vraag ook naar hoe vaak de website per jaar geüpdatet wordt. Als dit maar één keer per jaar gebeurt, weet je eigenlijk al dat er te weinig tijd en aandacht wordt besteed aan de nieuwste technieken. Twijfel je erover of je toe bent aan een nieuwe website? Check dan onze checklist “Ben jij toe aan een nieuwe website”
Gerelateerde artikelen
Geschreven door
Hallo daar! Leuk dat je mijn artikel hebt gelezen. Als je deze tekst leest, is de kans groot dat je via een zoekmachine bij mijn artikel terecht bent gekomen - dat is precies waar ik goed in ben! Mijn artikelen zullen vooral gericht zijn op mijn expertise; zoekmachine optimalisatie (betaalt & onbetaald) en social advertising. Hulp nodig? Je weet me te vinden!