5 tips om je creativiteit te boosten

Herken je dat? Je staat op het punt een nieuw product of dienst te lanceren, maar hebt nog geen communicatieboodschap voor de marketingcampagne. Een creatief idee komt niet op bestelling. Het wordt niet bij je thuis bezorgd, of op kantoor. Er zijn verschillende manieren om weer inspiratie te krijgen wanneer je in een creatieve blokkade zit. Maar hoe & waar begin je? Dat ga je nu lezen!

Er zijn verschillende manieren waarmee je creativiteit kunt stimuleren. Voor als je last hebt van inspiratiedroogte, inspiratiearmoede, een writer’s blocks. Hieronder vind je een aantal manieren hoe je je creativiteit een boost kunt geven.

#1 Crazy 8-methode

Deze visuele brainstorm techniek is bedoeld om razendsnel een grote hoeveelheid ideeën op te halen door middel van visualisatie. Oftewel tekenen. Waarom? Tekenen stimuleert creativiteit. Wetenschappelijke studies bevestigen dit trouwens ook: het activeert je verbeeldingskracht en versterkt verbindingen in je brein.

Hoe werkt de Crazy 8 methode?

Voorbereiden:
Kies een stelling of uitdaging en formuleer deze in een zin. Bijvoorbeeld: hoe kunnen we product x onder de aandacht brengen bij onze huidige klanten. Bespreek het probleem met de groep zodat het voor iedereen duidelijk is wat de vraagstelling is. 
Benodigdheden: lege vellen papieren & potloden.

  • Stap 1:  Pak een A4. Vouw deze 3 x dubbel en dan weer uit zodat je 8 vakjes hebt.
  • Stap 2:  Zet de timer op 8 minuten.
  • Stap 3:  Teken elke minuut 1 idee of oplossing per vak.
  • Resultaat: Na 8 minuten heb je 8 tekeningen gemaakt en dus 8 ideeën gevisualiseerd.

Waarom de Crazy 8 methode?

De Crazy 8 methode is effectief omdat het deelnemers dwingt om snel te denken en te schetsen, waardoor ze hun creativiteit kunnen stimuleren en een breed scala aan ideeën kunnen genereren. Het kan ook helpen om het risico van vastlopen in een denkpatroon te verminderen en innovatieve oplossingen te ontdekken voor marketinguitdagingen.

“De Crazy 8 methode stelt je in staat om snel veel verschillende ideeën te genereren in een korte tijd”.

#2 Design thinking

Design Thinking doe je niet even tussendoor; het is een manier van werken. Het biedt een gestructureerde aanpak voor probleemoplossing. Maar werkt ook voor om je creativiteit een boost te geven. In plaats van te focussen op problemen, richt het zich op het vinden van passende oplossingen.

Hoe pas je dit toe in marketing?

Met deze methode bedenk je oplossingen die hélemaal in het teken staan van de behoeften van jouw klant. Zij staan gedurende het gehele proces in de spotlight! De oplossingen die jij bedenkt, moeten immers van toegevoegde waarde zijn voor jouw doelgroep. Het proces van Design Thinking bestaat uit de volgende stappen:

  • Je creëert empathie voor de doelgroep
  • Je definieert het probleem/vraagstuk
  • Brainstormen! Creëer ideeën die de oplossing kunnen zijn voor de vraag
  • Vertaal het beste idee naar een simpel prototype
  • Testen maar! Experimenteer je prototype bij de doelgroep

Meer weten over design thinking? Lees dan ook deze blog even ;).

#3 Opstellen van persona

Door je klanten goed te begrijpen, kun je marketingideeën ontwikkelen die inspelen op hun behoeften, pijnpunten en voorkeuren. Het creëren van gedetailleerde klantpersona’s kan helpen bij het genereren van ideeën die specifiek zijn afgestemd op je doelgroep. Maak daarom meerdere persona’s aan, van elke doelgroep minimaal én je gaat zien dat dit nieuwe inzichten & ideeen met zich mee brengt. Natuurlijk, daar hebben we ook al eens een blog overgeschreven.

#4 Locatie

Huh, locatie? Ja, je leest het goed. De omgeving waarin je zit kan juist motiverend werken. Of noem het een creatieve werkplek. Geen muf of stoffig kantoor, maar juist een inspirerende locatie. Wat ook belangrijk hierbij is; ruimte in je planning, zodat je ook tijd hebt voor je creatieve projecten.

Wanneer je ons volgt op Instagram, zie je uiteraard al veel van onze favoriete hotspots voorbij komen. Maar we zetten ze hier ook graag nog even voor je op een rijtje:

  • Leeuwarden: Post-Plaza, Fellini of Stek
  • Heerenveen: ByKees en ’t Gerecht
  • Sneek: Markt23, Royaal Belegd
  • Workum: Loev
  • Lemmer: Fem aan het Dok
  • Grou: Het Theehuis

En net buiten Sneek vind je Farsk, in het dorpje Britswert. Zeker de moeite waard voor een creatieve sessie ;).

Vacature backend developer vacature online marketeer werken bij een bureau

#5 AI

ChatGPT weet alles. Nou ja, niet alles. Het is wel een perfect middel om ideeën op te doen. Vraag bijvoorbeeld eens om nieuwe titels te bedenken voor een blog. Er zit altijd wel iets tussen wat je kunt gebruiken, of waarmee je verder kunt. Zeker het proberen waard!

En nog het allerlaatste;

Je kunt natuurlijk ook een creatieve sessie organiseren met Wefabric. Je gaat altijd naar huis met een dosis nieuwe inzichten én een beter begrip van je doelgroep en hun behoeften. Dit helpt je om je concurrentie voor te blijven, nieuwe marktkansen te benutten en te groeien met je bedrijf

Kortom, we helpen je graag ;).

display advertising, agile werken

Geschreven door

Moniek Holtrop - Oostra

"Een doordachte marketingstrategie die echt werkt? Van employer branding tot aan customer journey en alles daartussenin. Daar gaat mijn marketinghart sneller van kloppen. Daar schrijf ik ook graag artikelen over. Altijd praktisch ingesteld én met een vleugje boerenverstand'.

Strategisch marketeer & adviseur