Maak meer werk van je merk!

3 minuten leestijd

Werkt alles niet beter met een doordacht plan? Juist! Je werkt met een doel voor ogen, een stip aan de horizon en een bouwtekening in je hand. Grootste kans dat je je doel bereikt. Dat geldt ook voor marketing! De manier waarop je marketing inzet in je bedrijf is essentieel voor je succes.  Om te beginnen is het belangrijk om je merk sterk in de markt te positioneren. Hoe zet je jouw bedrijf, product en dienst op de kaart? En hoe onderscheid je je van de concurrent? En hoe bereik je je klanten én waarmee? Om je alvast uit de droom te helpen, dit alles is niet in één dag gerealiseerd. In deze blog lees je hoe je starten om meer werk van je merk te maken. 

 

 

Begin bij het begin, kies een marketingstrategie.

Marketing is bij uitstek een discipline waarbij het identificeren van behoeften centraal staat. Daarnaast wil je als bedrijf je onderscheiden van je concurrenten en wil je het juiste beeld (imago) creëren bij je doelgroep. En zoals bij elk plan, begin je bij het begin. Er moet een overkoepeld plan worden opgezet waar alle marketingkeuzes op gebaseerd worden. De doelgroep, markt en concurrentie moet hierbij inzichtelijk worden. Dit is het fundament voor je branding; een unieke kracht. Een bedrijf is ook een merk en dat vergeten we vaak.

Wist je dat wij ook strategiesessies organiseren? Aan het einde van de sessie ga jij 100% zeker met nieuwe inzichten de deur uit.

Minder denken vanuit jou als ondernemer, meer vanuit je klant en potentiële werknemers. Dat vergt een flink staaltje strategische marketing wat verder gaat dan roepen dat je kwaliteit levert en persoonlijk bent – want: gevalletje open deur én wel het minste wat ze van jouw bedrijf mogen verwachten. Toch? Daarom volgen hier een paar handige tips om van je bedrijf een sterk merk te maken:

  • Weet wie je doelgroep is en dan bedoelen we ook echt. Ga aan de slag met de customer journey & werk persona’s uit
  • Je communicatie personaliseren waar mogelijk en noodzakelijk. Ken je het see-do-think-care model al?
  • Het verschil maken met creativiteit
  • Keuzes gebaseerd op relevante data (insights)

Daarna volgt de fase van creatie, distributie en monitoring van je doelstellingen.

En dan nog even dit..

Met het simpelweg benoemen van je eigenschappen, USP’s of productvoordelen op je website of advertentie haal je geen extra leads én orders binnen. Iedereen claimt namelijk de beste te zijn, lokaal te werken, persoonlijk contact hoog in het vaandel te hebben staan en expert te zijn in hun vakgebied. Zeggen dat je de beste bent is niet meer voldoende tegenwoordig, je móet het laten zien maar welke en hoe? Stof tot nadenken!

Wel kun je zelf beginnen door je af te vragen wat je bedrijf zo bijzonder, mooi en sterk maakt. Zoom in op het karakter, de cultuur, de geschiedenis en onderscheidende factoren. Want in het enthousiasme, motivatie en persoonlijkheid van de mensen ligt het merkverhaal verscholen. Dat is het verhaal wat verteld moet worden én het begin van een sterk merk. Maak dus meer werk van je merk.

Dat doen wij ook bij Wefabric. Geen ‘hap-snap’-marketing maar goed doordachte, datagedreven ‘always-on’-campagnes, conversiegerichte websites en webshops.

Wil je meer weten? Neem dan gerust contact met ons op!

Lees meer van onze artikelen

Ontdek de Wecademy