Meten = weten: jouw halfjaarlijkse marketingterugblik

3 minuten leestijd

Een handig overzicht

Zo: het jaar is alweer halverwege. Dat betekent natuurlijk dat jij als ondernemer de halfjaarlijkse balans opmaakt. En Wefabric zou Wefabric niet zijn als we je er niet aan herinneren om vooral niet jouw marketingdoelstellingen hierbij te vergeten. We hebben een mooi overzicht voor je opgesteld!

Doelstellingen & KPI’s reviewen

Begin eens met het reviewen van ál je doelstellingen en KPI’s die je voor dit jaar had opgesteld. Welke zijn eigenlijk nog relevant? En hoe scherp heb je ze eigenlijk neergezet? Een goede doelstelling is ambitieus. Want zeg nou zelf: een doelstelling die halverwege het jaar al is behaald, wat voor lol is daar aan te beleven?

Website

Of je er nu concrete doelstellingen voor hebt opgesteld of niet: check hoe het gesteld is met je website. Pak dit moment ook direct om eens met frisse ogen naar je online omgeving te kijken. Klopt alle inhoud nog? Eerder schreven we al eens over de punten waarop je jouw website kunt checken. Als je dat hebt gedaan, kun je door naar de keiharde cijfers:

  • Aantal websitebezoekers per maand en over de periode 1 januari t/m 30 juni
  • Aantal conversies per maand en over de periode 1 januari t/m 30 juni
  • Welke call-to-actions werken het beste? Welke conclusie kun je hier uit trekken?
  • Vanuit welke marketingactiviteiten kwamen de meeste bezoeken en conversies?


Leadinfo

Gebruik je een tool als Leadinfo? Check dan ook deze data. Wat heb je hier de afgelopen periode uit kunnen halen? En heb je nog interessante leads liggen waar je niks mee hebt gedaan? Bekijk niet alleen de gegevens in deze tool, maar ook wat er intern met deze dat is gedaan. Waren de leads van goede kwaliteit? Is er een daadwerkelijk aankoop gedaan op basis van deze leads? Waarom wel of niet?

Social media

Creatieve content kost tijd. Veel bedrijven steken de meeste tijd in het onderhouden van hun social media kanalen. Maar…, wat levert het je op? Heb je concrete groeidoelstellingen per kanaal opgesteld, dan is dit het moment om te bekijken of je op schema ligt. Hebben we het over organische inzet van social media, dan kijk je in ieder geval naar de volgende data:

  • Organisch bereik per maand en over de periode 1 januari t/m 30 juni
  • Aantal nieuwe likes en volgers per kanaal
  • Best presterende posts. Kun je hier een conclusie uit trekken? Is er een rubriek die extra goed aanslaat bij je doelgroep? Zorg er dan voor dat je dit nog verder uitbreidt de komende periode.

Online vindbaarheid

Jij zit niet stil met je bedrijf, maar je concurrenten ook niet. Daarom is het van belang dat je (of wij doen dit voor jou ;-)) continu op de hoogte bent van hoe je online scoort. Sta je bij belangrijke zoekwoorden binnen de top 5? Zo niet, bepaal dan of dit focus moet worden de komende periode. Je kijkt niet alleen naar zoekwoorden maar ook:

  • 

Heb je betaalde campagnes lopen? Hoe presteren deze? Zijn deze nog relevant voor de komende periode?
  • Krijg je voldoende bezoekers vanuit deze online inspanningen? En hoe converteren deze bezoekers?
  • Hoe is de kwaliteit van leads vanuit je organische vindbaarheid? En vanuit je campagnes?

Nog even dit

Een halfjaarlijkse ‘grote’ review is ontzettend handig om goed inzicht te krijgen in waar je bedrijf staat en wat je marketingactiviteiten hebben opgeleverd. Wissel deze grote review echter af met maandelijkse inzichten, zodat je op tijd kunt bijsturen en een goed vooruitzicht hebt op de komende maanden.

Hulp nodig met het verzamelen en interpreteren van data? Neem eens een kijkje bij onze workshops of neem contact op voor een data masterclass op maat.

Geschreven door

Svea Reekers

"In mijn dagelijkse werkleven houd ik me vooral bezig met het concreet maken van ons soms abstracte web- & marketingvak. Wat betekenen trends & ontwikkelingen voor jou als (B2B) ondernemer? Mijn artikelen gaan dan ook over resultaat behalen, het praktisch inzetten van marketingmiddelen en de kansen voor B2B en ondernemen & marketing in het algemeen."

Marketeer & eigenaar