Wat is een Headless CMS? Alle voordelen op een rij!
Home » Wat is een Headless CMS? Alle voordelen op een rij!
Een term die vaak naar voren komt: Headless CMS.
Het is een populair item en veel bedrijven en instellingen willen hiermee aan de slag. Maar wat houdt een headless CMS precies in? En is het geschikt voor jouw organisatie?
Wat is een Headless CMS?
Websites bestaan vaak uit een presentatielaag (frontend) en Content Management Systeem oftewel CMS (backend). Meestal zijn deze met elkaar verweven. Denk bijvoorbeeld aan een website waarbij je via het CMS (achterkant) de berichten en pagina’s opbouwt en de voorkant deze berichten uitleest door middel van een gekozen thema binnen dezelfde (ontwikkel)omgeving.
Een Headless CMS werkt anders. Met een Headless CMS trek je de twee onderdelen los. Je beheert alle content in een losse omgeving en door middel van een API koppeling wordt het CMS verbonden met de presentatielaag.
“Eenvoudig content delen op verschillende kanalen en devices.”
Voordelen van een Headless CMS
Het klinkt een stuk complexer, maar in veel gevallen levert het juist veel extra’s op. De voordelen van een Headless CMS:
#1 Content beheren binnen één omgeving
Vanuit één omgeving kan je de content (blogs, kennisbank, pagina’s etcetera) beheren en publiceren op verschillende kanalen. Denk aan een website, maar bijvoorbeeld ook op mobiele apps, wearables (slimme horloges), e-mailcampagnes of social media. Maar denk ook aan het verspreiden van je content op je verschillende interne en externe websites: je corporate site, je werken bij omgeving en je intranet.
#2 Creatieve vrijheid
Binnen het Wefabric platform heb je gelukkig standaard al veel creatieve vrijheid met hoe je jouw website opbouwt, doordat we met flexibele blokken werken. Maar met een Headless CMS heb je dit nóg meer. Met dezelfde content die je ophaalt via de API, kan je zelf bepalen hoe je de presentatielaag vormgeeft. Op de wearable moet het er anders uit komen te zien dan op de website. Designers, UX’ers en frontenders kunnen zelf bepalen hoe ze de presentatielaag gaan opbouwen.
#3 Toekomstbestendiger
Doordat je de presentatielaag scheidt van het het CMS, kan je makkelijker het design vernieuwen zonder dat het CMS veranderd hoeft te worden. Maar denk ook aan nieuwe platformen die erbij komen, waarop je dan de content via de API kunt delen. Nog een extra voordeel is dat je het CMS en presentatielaag los van elkaar kan schalen.
#4 Koppelingen maken
Wil je de content koppelen met een ander systeem? Dan kan je door middel van de API deze koppeling maken. De API heb je al, dus dit maakt het koppelen een stuk efficiënter.
#5 Kostenefficiënt
Initieel kost het waarschijnlijk meer, je moet twee systemen ontwikkelen. Maar op de lange termijn kan het kosten besparen. Denk aan een nieuw design. Je hoeft alleen de presentatielaag aan te passen.
Verbeterde veiligheid
Het CMS en presentatielaag zijn van elkaar gescheiden. Hierbij kan je het beheren van de content in het CMS extra beveiligen door alleen toegang te geven op IP basis. Dit verkleint aanvallen aanzienlijk omdat het maar door een paar partijen toegankelijk zijn. Daarnaast kunnen updates voor het CMS los van de presentatielaag worden doorgevoerd.
Verbeterde snelheid en prestaties
Het headless CMS genereert geen frontend templates voor de presentatielaag. Hierbij kan door caching de presentatielaag beter geoptimaliseerd worden. Daarnaast kan je de presentatielaag en CMS ieder op een eigen server plaatsen. Die je weer specifiek kan optimaliseren om het nog sneller en veiliger te krijgen.
In het kort:
Wanneer is een Headless CMS interessant?
Heb je een “eenvoudige” website met alleen een Home, Over Ons, Contact en Blog? Dan is een traditioneel CMS goed genoeg! Ben je van plan om content te gaan delen op meerdere platformen of wil je meer flexibiliteit? Dan is een Headless CMS oplossing zeker aan te raden. Nieuwsgierig of het past bij jouw websitewensen? Ik check het graag voor je!
Een aantal voorbeelden
- Content voor meerdere kanalen. Stel je hebt een website en een mobiele app, dan heb je maar één CMS nodig om de content te beheren
- Meer visuele vrijheid. Als het design en UX niet beperkt mag worden en er veel visuele elementen en animaties aanwezig zijn, is een Headless CMS ideaal.
- Omnichannel marketing. Maak je gebruik van Omnichannel marketing met een naadloze en consistente ervaring? Dan is een Headless CMS aan te raden. Alle content kan aan verschillende marketingkanalen worden aangeleverd zoals social media, e-mailcampagnes of advertentieplatformen
- Uitgeverijen en media. Mocht je bijvoorbeeld een digitale krant hebben voor verschillende regio’s met ieder een eigen website, dan kan een Headless CMS uitkomst bieden. Binnen één CMS beheer je de content waarna het op de diverse websites kan worden gepubliceerd
- Internet of Things (IoT). We gebruiken steeds meer slimme apparaten. Een verzamelnaam hiervoor is Internet of Things (IoT). Zo kan er gepersonaliseerde content worden verstuurd naar wearables (slimme horloges) & slimme luidsprekers. Maar denk ook aan een Home Assistant binnen een woning die de data gebruikt om automatiseringen te draaien binnen de woning.
Is een Headless CMS interessant voor jou?
Ben je benieuwd of dit interessant is voor jullie organisatie? Neem contact met ons op! We helpen je graag de juiste keuze te maken.
Dit vind je vast ook interessant
Geschreven door
Als webdeveloper én eigenaar van Wefabric combineer ik het beste van beide werelden, door mijn ondernemersachtergrond te vertalen naar slimme weboplossingen.