5 marketingklussen voor de zomerperiode
Home » 5 marketingklussen voor de zomerperiode
Fijne zomer!
De telefoon staat niet meer roodgloeiend en je mailbox puilt niet meer uit: tijd voor de zomerperiode! Het uitgekiende moment om tussen de vakanties door een flinke marketing check-up te organiseren. Met deze 5 marketingklusjes voor de zomer stap jij straks weer compleet fris én voorbereid de after-summer periode in.
#1 Social media #️⃣
We denderen vaak maar door als het om social media gaat. Daarom is het een aanrader om weer eens met aandacht naar je kanalen te kijken. Niet alleen hoe het is ingericht, maar ook wat je er mee bereikt.
To do’s:
- Check of alle kanalen nog juist zijn ingericht:
– Bio
– Juiste profielfoto (logo of beeldmerk)
– Links en knoppen naar website naar de juiste URL verwezen?
– Headerfoto vervangen door een nieuwe, frisse variant
– Check of het merkverhaal nog overal hetzelfde wordt weergegeven - Verwijder oude social media kanalen. Is Twitter veranderd in een stofwolk? Al jaren niks meer met Pinterest gedaan? Is er al meer dan een jaar niks geplaatst of mee gedaan: verwijderen maar! Niets zo slordig als naar social media kanalen verwijzen die je niet (meer) gebruikt.
- Hoe heb je gescoord? Wat waren de beste berichten? En welke had je beter niet kunnen plaatsen? Wat kun je hier voor lering uit trekken?
#2 Website 🚧
Een website is één van de belangrijkste communicatiemiddelen, maar ook direct het middel waar over het algemeen de minste aandacht aan wordt besteed. Tijd voor wat focus dus!
To do’s:
- Installeer Hotjar (als je dat nog niet hebt gedaan) en analyseer waar verbeterpunten liggen binnen je website. Zet je optimalisaties op een rij en plan je webbouwer alvast in om deze na de vakantieperiode door te voeren.
- Schrijf plankstukken: blogartikelen die je niet op een specifieke datum hoeft te plaatsen. Neem de zomerperiode om in ieder geval 4-5 artikelen op de plank te hebben liggen. Zo heb je altijd content voor de drukkere periodes wanneer je er niet aan toekomt.
- Scannen maar! Hoe is het gesteld met je teksten? Als organisatie ontwikkel je je continu: voldoet jouw verhaal op je website nog wel aan hoe je je op dit moment profileert?
Vergeet trouwens ook niet om het artikel over het doorontwikkelen van je website te lezen. Dit gaat over mobiel gebruik, design & content. Handig om er bij te hebben tijdens je websitescan.
#3 SEO ⬆️
Online vindbaarheid is natuurlijk je focus gedurende het hele jaar. Maar tussen het SEO-geweld door vergeten we soms de basis te checken en te optimaliseren.
To do’s:
- Local SEO check: is alles omtrent je lokale vindbaarheid nog up-to-date? In dit artikel over Local SEO lees je er alles over.
- Metadata van je website updaten
- Mocht je het nog niet gedaan hebben, dan is nu écht de tijd gekomen (niet meer uitstellen dus): Google Analytics 4! In het stappenplan leggen we uit hoe je dit overzet.
#4 Data, data, data (en koppelingen) 📢
Deze is tweeledig: enerzijds kijk je terug op de afgelopen periode, anderzijds kijk je vooruit naar wat komen gaat. Maar dat niet alleen: je checkt ook direct of alles nog werkt.
To do’s:
Terugkijken:
- Open Google Analytics en Google Search Console en analyseer de data van in ieder geval het laatste half jaar. Leg hier je opgestelde KPI’s naast en communiceer intern de resultaten en je advies voor de komende periode.
- Klopt je middelenmix nog met wat je hebt opgesteld begin dit jaar? Check op welke manier je bezoekers – maar vooral ook je concrete leads – binnenkomen en wat ze opleveren. Pas hier eventueel je middelenmix op aan voor de komende tijd.
Vooruitkijken:
- Staan alle koppelingen nog goed ingesteld? Meet je alle leadmagnets? En alle belangrijke CTA’s? Check ook direct of alle formulieren nog goed werken, hoe je bevestigingsmails er uitzien en of de koppeling met je mailingsoftware (bijvoorbeeld MailChimp) nog werkt.
- Wil je nog iets ‘extra’s’ meten de komende periode? Staan er nog specifieke campagnes op de planning? Kun je hier alvast iets voor instellen?
#5 Nieuwe content 📸
Minimaal 1x per jaar (liefst vaker) is het tijd voor nieuwe content. Dit voer je dan direct door op je website en social media kanalen en kun je de komende tijd gebruiken voor al je marketingmiddelen. Is dit lastig te plannen met je collega’s tussen de vakanties door? Gebruik dan de zomerperiode om alvast datums te plannen wanneer je nieuwe content gaat realiseren en alle voorbereidingen te treffen.
To do’s:
- Fotoshoot regelen (vraag ons om goede fotografen!) voor website en andere communicatiemiddelen
- Lijst maken met benodigde content en alvast de betrokken partijen briefen
- Gifjes maken van jezelf en je collega’s voor in je Stories. In dit artikel vertellen we je hoe je eenvoudig gifjes maakt.
Hulp nodig? Wefabric to the rescue! 🚀
Ook wij gebruiken de zomerperiode om alles na te lopen voor onze opdrachtgevers én voor onszelf natuurlijk! Hulp nodig met bovenstaande? Wij helpen je graag op weg!