De trends en ontwikkelingen in social media-land
Home » De trends en ontwikkelingen in social media-land
Het voelt alsof ik gister nog de kerstboom aftuigde. Hoe ik me in een gevecht bevond met het kerstlampjessnoer en dacht: ‘volgend jaar doe ik dit anders.’ Maar als ik op de kalender kijk? Dan komt de kerstperiode er alweer aan. Een goed moment om het te hebben over social media. Ook zo’n onderwerp waarvan we allemaal roepen het nu écht beter aan te willen pakken. Maar ja, 2023 loopt bijna ten einde en er is inmiddels weer een hoop gebeurd. Zit je lekker? Heb je er wat lekkers te eten en drinken bij? Dan praat ik je bij over trends in de wereld van social media.
Eerst even een leuk weetje
Dat social media voor velen verslavend is, hoef ik je natuurlijk niet te vertellen. Vaak zijn we ons er zelfs hartstikke bewust van. Mijn iPhone geeft mij bijvoorbeeld elke week een update over mijn schermtijd. Slik! We zijn ons dan wel steeds bewuster van de tijd die we online besteden, maar dat maakt in ieder geval niet dat we minderen. Elke dag brengen wij zelfs 7 minuten langer door op onze kanalen dan we deden in 2022. Dit is in totaal gemiddeld bijna 2 uur per dag! Dit blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek van Newcom. Schokkend? Nee hoor, als content creator zie ik alleen maar kansen. Jij ook? Mooi, maar lees eerst vooral nog even verder!
Tik, tok, tik, tok…
Begin 2022 vertelde ik je al dat je echt niet meer om TikTok heen kunt. En ik vertel het je nu nog een keer. Ook dit jaar groeit het videoplatform namelijk weer ontzettend snel. Met 34% groei in het dagelijkse gebruik is het zelfs de grootste stijger. Met name de leeftijdsgroepen 15-19 en 20-24 zijn actief op de app, maar let op: TikTok wordt ook steeds populairder onder dertigers en veertigers. Het staat dan wel nog niet in de big five van de social media platforms, maar ik sluit niet uit dat dit nog gaat gebeuren. Maar goed, daarover spreken we elkaar volgend jaar weer. Zit jouw doelgroep op TikTok en ben jij er al op te vinden?
Nog even over die big five, die ziet er zo uit:
- YouTube
Van de big five is Instagram overigens de hardste groeier. Dan wel onder de ‘oudere’ leeftijdsgroepen, want voor Gen Z (± 10-25 jaar) ligt het momentum bij ‘kleinere’ platforms als TikTok, Snapchat en BeReal. En wist je al dat Whatsapp ook een socialmediakanaal is? Het blijft groeien in gebruikers, terwijl minder socialmediagebruikers kiezen voor Facebook en Twitter (heet nu X). Zie je door de bomen het bos niet meer? Geen zorgen, want dat het ene kanaal een stuk populairder is of wordt, betekent niet dat jouw doelgroep zich daar ook bevindt. Zie het als wake up call, maar ook als inspiratie. Maak jij bijvoorbeeld al gebruik van Whatsapp Business?
Hip met creatorship een social media trend? Ja!
Begin dit jaar hadden we het al over de technologische ontwikkelingen VR, AR en AI in social medialand. De duidelijkste ontwikkeling is toch creatorship, waar nog ‘gewoon’ de mens centraal staat. Wie in dit geval de creator is? Het antwoord: je klant. En juist voor jouw bedrijf is dit interessant. Aantrekkelijke én relevante content wordt namelijk steeds belangrijker. Let op, want híér komt de onmisbare rol van creators kijken. Zij zorgen namelijk voor de user generated content. Mocht je even een opfrisser nodig hebben, hiermee bedoel ik dus de door jouw gebruiker gemaakte content. Dit kan een post zijn over jouw product, een unpacking video op YouTube, maar óók een Google Review. Het gaat hier dus echt om de content zelf en niet om het bereik van de creator.
Nog zo’n social media trend: Threads en hoe Twitter ‘X’ werd
Zo. Ben je nog voorzien van wat lekkers? Wellicht een refill nodig voor je koffie of thee? Terwijl ik je rustig bijpraat, is er een digitale strijd gaande in de technologische wereld. Ken je Threads al? Dit is een door Meta gemaakte app voor Instagram. Het lijkt in gebruik op Twitter, maar gebruikt gemakkelijke links naar Instagram. Gebruikers delen er snel foto’s, video’s en teksten met hun volgers van Instagram. Dit merkte concurrent Twitter direct op, waarna het werd omgedoopt naar ‘X.’ Ook TikTok introduceert een functie voor op tekst gebaseerde berichten. Kortom, er verandert nogal wat in de wereld van social media.
Wat jij kunt doen om alle veranderingen bij te benen? Nieuwsgierig blijven! Ja, het gaat snel, maar verdiep je eens in AI en ontdek wat het kan betekenen voor jouw content. Stel jezelf de vraag: hoe kan ik het inzetten voor mijn contentstrategie? Zolang je maar onthoudt: kwaliteit en de connecties met je doelgroep staan voorop!
De big five voor jouw bedrijf
Duizelen de nieuwe (en niet zo nieuwe) kanalen, creatorships en technologische ontwikkelingen je al om de oren? Ik sluit ‘m even overzichtelijk af voor je. Want wat trends betreft op het gebied van social media, kan ik nog wel even doorgaan. Dat doe ik ook, maar dan op een ander moment. Dan spreken wij hier weer af. Jij, ik, deze plek. Deal?
Dat gezegd hebbende, hier nog een uitkomst uit The State of Social Media 2023 van Meltwater. Dit is een onderzoek dat is uitgevoerd onder ruim 1.700 marketing- en communicatieprofessionals van over de hele wereld die werkzaam zijn in B2C, B2B en NGO’s. Welke social mediakanalen het belangrijkste zijn voor bedrijven in Nederland om naamsbekendheid te creëren en betrokkenheid te vergroten? Dat zijn deze:
- LinkedIn (98%)
- Instagram (85%)
- Facebook (79%)
- Youtube (68%)
- Twitter (of X dus – 55%)
Ben jij al actief op deze kanalen? En hoe staat het met jouw content?
Blijf op de hoogte van de social media trends!
Stof om over na te denken dus. Maar als je nog niet genoeg hebt, heb ik goed nieuws: binnenkort ben ik weer bij je terug met content-trends (of moet ik zeggen: contrends) voor 2024. Natuurlijk helpen wij je graag verder als je even wil sparren!
Waar zou jij graag een blog over willen lezen? Laat het ons gerust weten
Geschreven door
"Het vinden van de juiste woorden om een verhaal te vertellen of het creëren van een pakkend beeld? Dat geeft mij energie. Creatieve chaos? Daar maak ik geen punt van. Die zet ik als content creator namelijk wel op de i. Mijn artikelen gaan dan ook over alles op het gebied van content: van het bedenken, schrijven tot vormgeven. Met een gezonde dosis creativiteit en oog voor detail!"
Gerelateerde berichten