Byzondr

Zijn wij een match?

Welkom in de wondere wereld van de gehandicaptenzorg. Waar elke dag een avontuur is en een glimlach deel uitmaakt van je werkuniform. Het klinkt als een sprookje, maar de sector kent grote uitdagingen. Een tekort aan personeel, het kunnen waarborgen van de kwaliteit in de zorg én daar komt nog bij; veel mensen hebben een vertekend beeld van werken in deze sector. Tijd om aan de slag te gegaan om de negatieve associaties te verslaan en gehandicaptenzorg in Friesland op de positieve kaart te zetten.

Het startschot

De cijfers liegen niet: er is een landelijk tekort van 7.370 medewerkers in de gehandicaptenzorg (VGN 2023). Uit het prognosemodel Arbeidsmarkt Zorg en Welzijn blijkt een oplopend tekort van 8.500 zorgprofessionals in 2030, in alle zorgsectoren in Friesland. Maar hé, welk bedrijf kent geen uitdaging als het gaat om het vinden van gekwalificeerd personeel? Herkenbaar? Dan moet je vooral snel verder lezen ;).

Eerst nog even iets meer informatie over de sector. Wat speelt er in de zorgbranche? De zorgorganisaties zien dat de zorgbehoefte afgelopen jaren is veranderd, zowel vanuit de client als van de medewerkers. Voldoende personeel én de kwaliteit van deze zorg kunnen waarborgen is voor elke zorgorganisatie een kruiswoordpuzzels van de hoogste categorie. Dit geldt ook voor gemeentes, zorgverzekeraars, werkgeversorganisaties en andere zorgprofessionals die samenwerken met de sector.

In 2023 is daarom het collectief Byzondr geboren: een regionale samenwerking met 15 verbonden organisaties in de gehandicaptenzorg in Friesland, in partnerschap met het Zilveren Kruis zorgkantoor. Hun doel? De gehandicaptenzorg positief op de kaart zetten, zichtbaarheid vergroten en de sector promoten. Zo, dat is een hele klus die geklaard moet worden ;). Tijd voor een heel belangrijke volgende stap: Branding.

Byzondr Wefabric samenwerking

Een merk tot leven brengen

Pas als je weet wie je écht bent en wat je onderscheidt, kun je dat ook gemakkelijker aan anderen vertellen. Daarom moest een merkidentiteit worden gecreëerd. Een merknaam, de idealen, de merkwaarden, merkbelofte en tenslotte de visuele identiteit van dit nieuwe fenomeen. Hoe? Tijd voor een creatieve sessie op de hei. In de bossen van Appelscha. Bij Stichting OlmenEs, middenin de woongemeenschap voor mensen met een verstandelijke beperking. De uitkomsten van deze sessies waren verrassend. Want zeg nou zelf: het woord ‘rebels’ koppel je niet snel aan de gehandicaptenzorg, toch? Een andere uitkomst was dat de branche veel te generiek wordt neergezet en dus niet iedereen er direct feeling mee heeft. Wil je alles weten over een merkidentiteit, lees dan deze blog even ;). 

Byzondr - Wefabric

“Onze opdracht? Het ontwikkelen van een merk.”

Tijd voor een nieuwe naam

De (werk)naam Gehandicaptenzorg Fryslan werd ingewisseld voor de nieuwe merknaam: Byzondr. Hoe we tot deze naam zijn gekomen? Werken in de gehandicaptenzorg is heel bijzonder. Zowel de cliënten als de medewerkers zijn buitengewoon bijzonder. De ‘Y’ verwijst naar Friesland. Waarom ontbreekt de ‘e’? Net zoals de onze cliënten mist er soms iets, of er gaat iets mis ,wat bij anderen juist volkomen normaal of goed is. Maar dat maakt de cliënten en de medewerkers zo byzondr.

De basis is gelegd om een merk verder te ontwikkelen en tot leven te brengen. Er is daarbij een beeldmerk, logo en ook een communicatieconcept ontwikkeld. Met een brandbook als geboortekaartje is het tijd om over te gaan naar de merkbeleving.

Logo Byzondr

Hoi Henk, Harrie, Fleur & Bram

Om te voorkomen dat cliënten als zielig worden gezien en de zorgprofessional stereotyperend naast de client staat, was het tijd om met iets écht unieks te komen. Mascottes Harry, Henk, Fleur en Bram zorgen daarvoor Deze handpoppen maken een emotie bij je los, zonder dat ze als zielig worden gezien. En ze representeren de gehandicaptenzorg. Als mascottes van Byzondr zetten zij je aan het denken. Over de vooroordelen, het werken in de gehandicaptenzorg en nog veel meer ;). Onderscheiden vermogen ontwikkeld? Check. Op naar de volgende stap.

Launching website in 3, 2, 1, GO!

En natuurlijk, daar hoort ook een website bij. Met prominent de handpoppen Harrie, Fleur, Bram en Henk in beeld. Met alle informatie over het collectief, de evenementen die Byzondr organiseert en natuurlijk alle informatie die je wilt hebben over de gehandicaptenzorg. Een informatieve website die alle doelgroepen aanspreekt.

Dan hebben we nog niet gesproken over al die huisstijl uitwerkingen ;). Van beachvlaggen, beurswanden, PPT presentaties, flyers, ansichtkaarten, offertemappen, visitekaartjes, truien, keycords, pennen, notitieblokjes, deurbordjes, sokken, en zo kunnen we nog wel eventjes doorgaan ;).

Zijn wij een match?

Hoe bereik je de nieuwe generatie, Generatie X, of juist de Millennials? En hoe zorg je ervoor dat de studenten kiezen voor de gehandicaptenzorg opleiding of dat een zorgprofessional gaat overwegen om de overstap te maken naar de gehandicaptenzorg? Precies. Met een matchingtool die werknemer, opleiding én organisaties met elkaar matcht.

Hoe je werknemers dan naar de sector trekt én ze daar houdt? Met een matchingtool die werknemer én organisatie matcht. In 2022 hebben een groep studenten van NHL Stenden Hogeschool in Leeuwarden onderzoek gedaan en een testapplicatie ontwikkeld. Deze applicatie hebben wij verder ontwikkeld en uitgebouwd tot een matchingtool. Het doel hiervan? Een onafhankelijke webapplicatie ontwikkelen waarbij zorginstellingen, opleiders, werkende, werkzoekende, studenten en omscholend met elkaar in contact komen. Check hier het resultaat!

Byzondr wefabric branding

Net als Byzondr consistent en professioneel je bedrijf op de kaart zetten?

Neem contact op