Verhelder je communicatieboodschap in zeven stappen

4 minuten leestijd

Dat we duidelijk moeten communiceren weten we. Met teveel lawaai en ruis is elke communicatieboodschap gedoemd te mislukken. Zeker als het gaat om online communicatie. Er zijn zoveel prikkels en informatie die we dagelijks krijgen voorgeschoteld dat daardoor veel marketingcampagnes niet slagen. Daarvoor heeft Donald Miller een model ontwikkeld die we graag presenteren.

 

 

Het SB7- model: wat is het?

Het kan lastig zijn om de communicatieboodschap van je organisatie te formuleren. Miller is er van overtuigd dat je de klant de hoofdrol moet laten spelen in deze boodschap door middel van Storytelling. Je verplaatst je hierbij in de klant en biedt niet direct de oplossing voor ze aan. Maar stel jezelf de vraag; welke problemen ondervind de klant? En welk verhaal vertel je ze? We maken gebruik van meerdere modellen. Zo kun je het SB-7 model toepassen wanneer je de communicatieboodschappen in het See, Think, Do, Care-model (STDC-model) gaan formuleren.

 

Stap 1 Stel buyer persona’s op

 

Een klant is geïnteresseerd in zijn eigen verhaal en zijn eigen problemen. Ga ervan uit dat hij jouw bedrijf, product of dienst in eerste instantie niet interessant vindt. Geef antwoord op de volgende vragen:

  • Wat wil de klant?
  • Wat weerhoudt de klant om je product of dienst af te nemen?
  • Hoe ziet het leven van de klant na aankoop van product of dienst eruit?

Duik in de wereld van de klant. Stel buyer persona’s op, want alleen dan weet je of je boodschap goed is afgestemd op klant. Tip: Staar je niet blind op je eigen oplossing.

 

Stap 2 Breng problemen & uitdagingen in kaart

 

Een klant wil gehoord worden. Zijn probleem of uitdaging kan verschillende oorzaken hebben. Dit kunnen externe, maar ook interne problemen zijn. Om een goed beeld krijgen van het probleem kun je deze onderverdelen in verschillende factoren. 

 

  1. Interne factoren: Hoe ervaren mijn collega’s, familieleden of vrienden dit probleem?
  2. Externe factoren: Wat ziet of ervaart een buitenstaander het probleem? Bijvoorbeeld te lange levertijd, veel werkdruk.
  3. Filosofische factoren: Hoe kan ik dit duurzamer te werk gaan? Of werkdruk voorkomen?

Stap 3 Ga aan de slag met empathie & autoriteit

 

Je weet nu wie je klant is en welke problemen en uitdagingen hij heeft. Maar weet je ook hoe je hierbij kunt helpen? Maar hoe doe je dat?

 

  • Creëer empathie
    Ook wel sociale superlijm genoemd voor organisaties, het zesde zintuig, voelsprieten, maar belangrijker is ga er mee aan de slag! Wees toegankelijk, transparant en consistent naar je klanten.
  • Claim Autoriteit
    Laat zien dat je een expert in je vakgebied bent. Laat dit zien op allerlei manieren zoals met testimonials, klantcases en relevante reviews.

 

Stap 4 Stel een marketingbudget

 

Koppel hier een marketingbudget aan en maak een taakverdeling. Zorg voor goede marketingcommunicatiemiddelen en heldere, meetbare KPI’s. 

Stel op basis van de eerste drie stappen een plan op. Wil je meer weten over hoe je een marketingbudget opstelt? Lees het hier! 

 

Stap 5 De beste call to action opstellen

 

Stel krachtige call to actions (CTA’s) op die je doelgroep aanspreekt. Maak gebruik van krachtwoorden, zinsvormen, kleur & vormen. Denk ook aan de positie van de call to actions op je website of advertentie. Niets is zo verwarrend als een overvloed aan CTA’s die allemaal een ander doel hebben. Onze tips zijn:  

  • Wees specifiek
  • Houd het kort
  • Trigger de klant
  • Gebruik een onderscheidende kleur
     

Stap 6 Geloofwaardigheid

 

Zorg dat het product of dienst dat je verkoopt, overeenkomt met de uitingen die je doet. Zijn er gevolgen of gevaren rondom het product of dienst? Informeer deze duidelijk. Wees ook duidelijk in je algemene voorwaarden, wees bereikbaar bij klachten en los ze op. Zorgt dat je je geloofwaardigheid niet verliest. 

 

Stap 7 Vier successen

 

Je bent van waarde geworden voor de klant. Vergeet ook niet je successen te delen en te vieren met je klant. Blijf daarom in contact met je klant en zorg ervoor dat de klant meerdere aankopen gaat doen én klant blijft! Heb je je eigen customer life cycle daarvoor goed in kaart gebracht?

 

Tijd voor actie?

 

Natuurlijk is de communicatieboodschap onderdeel van je communicatieplan, maar neem dit SB7 model ook mee in de uitwerking! Wanneer je een campagne of actie wil voeren biedt dit model écht uitkomst. Net zo’n boekenwurm als dat wij bij Wefabric zijn, koop het boek van Donald Miller.  Hulp nodig bij het opstellen van je communicatieboodschap aan de hand van het SB7 model? Of wil je weten hoe je dit model zo effectief mogelijk inzet? Wij staan te popelen om aan de slag te gaan! Check dan snel hoe je de uitdaging met ons aangaat.

 

Lees meer van onze artikelen

Ontdek de Wecademy