Marketing automation: zo zet je het in!

3 minuten leestijd
 

Het automatiseren, digitaliseren en optimaliseren van marketingprocessen: marketing automation. Tegenwoordig onmisbaar in een goede marketingstrategie. Doordat alle processen op elkaar zijn afgestemd bespaar je een hoop tijd en trek je nieuwe klanten aan. Wij zetten voor jou op een rij hoe marketing automation in marketingkanalen kan worden geïntrigeerd.

Wat is marketing automation?

Bij marketing automation staat de klantreis centraal. Touchpoints in de customer journey worden gemeten om zo de juiste informatie op het juiste moment naar de bezoeker te zenden. Dit heeft als doel om bezoekers via verschillende kanalen naar jouw website te brengen. Om vervolgens door middel van marketing automation, van deze leads waardevolle prospects en uiteindelijk klanten te maken. Oftewel: met marketing automation wordt de sales funnel geoptimaliseerd.

Marketing automation software

Er zijn verschillende aanbieders van marketing automation software die het toepassen hiervan gemakkelijker maken. Deze software hebben vaak verschillende functies, zoals een het koppelen van data -bijvoorbeeld een CRM-systeem- of het optimaliseren van de website. Welke software geschikt is, is afhankelijk van het type bedrijf en de grootte. Wij maken gebruiken van de tool Hubspot. Een hele gebruiksvriendelijke en een all-in-one suite software. Dit betekent dat ze een breed aanbod aan functionaliteiten aanbieden. Anders dan een best-of-breed pakket zijn deze functionaliteiten minder specifiek. Marketing automation kleinschaliger inzetten? Dan is Mailchimp uitermate geschikt!

Strategie

Om met marketing automation te starten is het zaak eerst een marketingstrategie of business case en een buyers persona op papier te hebben. Bepaal vervolgens welke doelen je met marketing automation wilt behalen. Door doelen op te stellen is het gemakkelijker om een keuze te maken in de vormen van automatiseren en om de juiste tool te kiezen.

E-mailmarketing

Dit is vrijwel de eerste en de meest gebruikte stap in marketing automation: e-mailmarketing. E-mailmarketing is gebaseerd op triggers. Een trigger is een bepaalde actie die een bezoeker op jouw kanalen uitvoert. Marketing automation zorgt er dan voor dat het systeem een task uitvoert. Een task is een reactie van het systeem op basis van de actie van de bezoeker.

Een trigger die de bezoeker uitvoert kan zijn: het aanvragen van een e-book of het aanmelden voor een nieuwsbrief. Vaak gebeurt dit in ruil voor gegevens van de bezoeker. In de meeste gevallen wordt dan een e-mailadres ontvangen. Door middel van e-mailmarketing wordt deze bezoeker vervolgens opnieuw benaderd. Wij raden aan om dit in de vorm van een drip te doen, een serie van e-mails. Een tool die daar handig daarvoor is heet Mailchimp.

De bezoeker die zijn gegevens heeft gedeeld krijgt vervolgens gedurende een periode voor hem of haar relevante e-mails. Zo blijf jij als bedrijf in contact met de lead. In marketingtermen wordt dit ook wel lead nurturing genoemd. Op deze manier geef je de klant nog wat extra handvatten om over te gaan tot aankoop. Relevantie is hierbij belangrijk, omdat de e-mails wel moeten voldoen aan de behoeftes van de klant.

Website content

Een andere vorm van marketing automation is gepersonaliseerde content op websites. De actie die een bezoeker krijgt te zien, is net zoals bij e-mailmarketing afhankelijk van de triggers. Een trigger kan dan bijvoorbeeld zijn: het bezoeken van een specifieke pagina of engagement tonen op social media. Content in de bewustzijnsfase is namelijk anders dan de content die in de koopfase wordt weergegeven.

Persoonlijk

Bij een automatisch proces denken we al snel dat iets minder persoonlijk wordt. In tegendeel, marketing automation is en móet juist persoonlijk en relevant zijn. De contactmomenten die ontstaan tussen jouw bedrijf en de lead zijn namelijk zeer waardevol. Alleen wanneer je marketing automation zo persoonlijk mogen inricht, wordt het zo optimaal mogelijk ingezet.

Benieuwd waar de mogelijkheden van marketing automation voor jouw bedrijf liggen? Anna-Brecht legt het graag voor je uit!

Lees ook deze artikelen

Marketing

E-commerce in coronatijden


22 juni 2020

Marketing

Social media afmetingen: waar kun jij je het best aanhouden?

18 juni 2020

Marketing

YouTube inzetten: begin met een goede strategie

1 juni 2020